فیبروم رحم

فیبروم رحم توده ای غیر طبیعی می باشد که در رحم رشد می کند  . برخی مواقع این توده ها بسیار بزرگ می شوند و موجب درد در قسمت شکم می شوند و نیز موجب می شود که دوران قاعدگی بسیار دردناک باشد . در موقعی که توده ها بسیار بزرگ نباشند درد و علائم خاصی ندارند . دلیل به وجود آمدن فیبروم رحم نامعلوم می باشد و بیشتر اوقات این توده ها سرطانی نیستند

فیبروم-رحم

. فیبروم رحم در زنان بسیار رایج می باشد و اصولا فاقد درد و علائم می باشد . اگر می خواهید روش درمان این بیماری را بدانید می توانید از صحبت های دکتر نصرت نقاب که دررابطه با این بیماری مقاله ای را تهیه کرده است بهره ببرید .

فیبروم رحم بیماری می باشد که اغلب زنان درگیر آن هستند .دکتر نصرت نقاب  متخصص درمان نازایی می تواند فیبروم رحم را با روش های پیشرفته درمان کند . جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های ۳۳۳۶۴۵۵۴-۰۶۱ تماس حاصل فرمائید .

انواع فیبروم رحم

فیبروم ها می توانند داخل یا روی رحم قرار گیرند

• فیبروم درونی : این نوع فیبروم رایج ترین شکل فیبروم رحم می باشد و در دیواره ماهیچه ای رحم ایجاد می شود . فیبروم درونی می تواند بزرگ شود و موجب کشیدگی و بزرگ شدن رحم شود .
  • فیبروم ساب سروز : این نوع از فیبروم رحم همچنین در بیرون از آن شکل می گیرد و رشد کردن فیبروم موجب می شود یک سمت رحم بزرگ تر به نظر آید .
  • فیبروم ساقه دار : زمانی که فیبروم ساب سروز قاعده ای باریک و دراز پیدا می کند به فیبروم ساقه دار تبدیل می شود .
  • فیبروم ساب موکوزال : این نوع فیبروم همچنین در سطح میانی ماهیچه بیرون از رحم رشد می کند . این دسته از فیبروم ها خیلی کم پیش می آید که ایجاد شوند . اما در صورت ایجاد آن موجب دردهای عادت ماهانه و خونریزی بسیاری می شود و نیز مشکلاتی همچنین در بارداری فرد ایجاد می شوند .

علل ایجاد فیبروم رحم

علل مشخصی ندارد اما دلایلی وجود دارد که به شرح ذیل می باشد

هورمون ها : استروژن و پروژسترون هورمون هایی می باشد که از تخمدان ها تولید و ترشح می شوند . این هورمون ها کمک می کنند تا پس از هر عاددت ماهانه پوشش رحمی از اول ایجاد شود که امکان وجود فیبروم را در رحم را بیشتر می کند .

• سابقه خانوادگی

فیبروم رحم چه افرادی را تهدید می کند

• زنان باردار
  • افرادی که در رده سنی بیشتر از ۳۰ سال هستند
  • کسانی که نژاد آمریکایی – آفریقایی دارند
  • کسانی که اضافه وزن دارند

فیبروم رحم دارای چه علائمی می باشد

نشانه ای که فیبروم رحم در بدن به وجود می آورد تا اندازه زیادی به سایز و نحوه قرار گرفتن آن در بدن وابسته است . اگرچه فیبروم بسیار کوچک باشد یا فرد در دوران یائسگی به سر ببرد احتمالا وجود فیبروم رحم با هیچ نوع علائمی همراه نمی باشد .

علائم کلی فیبروم رحم

• خونریزی بسیار زیاد با وجود لخته های خون در فصل ها و یا زمان عادت ماهانه
  • احساس درد در کمر یا ناراحتی در لگن
  • افزایش درد در زمان قاعدگی
  • احساس درد در زمان برقراری رابطه جنسی
  • قاعدگی که به طول انجامد
  • فشار در شکم
  • ورم و بزرگ شدن شکم

تشخیص فیبروم رحم

جهت انجام آزمایش های مورد نیاز نواحی لگن می بایستی به متخصص درمان نازایی مراجعه شود . این آزمایش موقعیت – اندازه و شکل رحم را بررسی و معاینه می کند . امکان دارد آزمایشات دیگری هم انجام شود که به شرح ذیل می باشد :

• سونوگرافی
  • ام آر آی لگن
فیبروم-رحم

درمان فیبروم رحم کاملا بستگی به سن – وضعیت سلامت فرد و سایز فیبروم دارد .

انواع درمان

• داروها