پیچ خوردگی تخمدان

پیچ خوردگی تخمدان عارضه ای می باشد که بسیار خطرناک می باشد و از وجود کیست تخمدان نشات می گیرد . این پیچش گاهی در مقطع لوله های رحمی می باشد . این بیماری که با درد یک باره شکم در قسمت تخمدان ظاهر می شود می بایست در اولین فرصت تحت درمان قرار گیرد . چون احتمال دارد خطرهای بسیاری را برای فرد به وجود آورد و یا شخص تخمدان خود را از دست دهد .پیچ خوردن تخمدان بیشتر زنان جوان و کسانی که در سن بارداری هستند را درگیر می کند . اما ممکن است هر خانمی گریبان گیر آن شود .

پیچ خوردگی تخمدان

تخمدان ها مسئولیت های همچون ترشح استروژن و عمل تخمک گذاری را به عهده دارند در صورت نارسا بودن تخمدان و کم کار بودن این عضو تاثیرات مخرب فقدان استروژن ظاهر می شود که علائم پیری زودرس و پوکی استخوان از این دسته می باشد . دیگر عارضه های کم کاری تخمدان شامل خشک شدن واژن – مشکل در تخمک گذاری – گر گرفتگی و نازایی می باشد.

به چه علل هایی تخمدان دچار پیچ خوردگی می شود.

براساس نطریه متخصص زنان مهم ترین علل رخ دادن این بیماری وجود کیست تخمدان گاهی به صورت بدخیم گاهی به صورت خوش خیم می باشد . و اگرچه خانمی با کیست تخمدان اقدام به انجام حرکت های سنگین ورزشی یا حرکت های شدید بدنی کند خطر پیچ خوردگی تخمدان وی را تهدید می کند . پیچش تخمدان به دور پایه خود گاهی یک دور گاهی اوقات دو دور و بیشتر رخ می دهد . این اتفاق سبب می شود خون رسانی به تخمدان متوقف شود و درد بسیار زیاد شکمی را بیمار احساس کند .

در برخی از اوقات مصرف داروهایی که برای درمان ناباروری استفاده می شود موجب می شود اندازه تخمدان ها بیشتر شود و به بدین منظور به دلیل حرکت های نابه جا تخمدان به پیچ خوردگی دچار می شود .

در هر صورت اساسی ترین عامل پیچ خوردگی تخمدان – تخمدان پلی کیستیک و کیست تخمدان می باشد .

پیچیدگی تخمدان برای فرد می تواند موجب بروز خطراتی شود . به همین علت در همچین زمانی می بایست به یک دکتر با تجربه و با مهارت مراجعه کرد . دکتر نصرت نقاب تبحر خاصی در درمان پیچیدگی تخمدان دارد .  جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های ۳۳۳۶۴۵۵۴-۰۶۱ تماس حاصل فرمائید .

زایمان طبیعی یا زایمان سزارین هیچ دخالتی در این بیماری ندارند .

پیچ خوردن تخمدان در خانم هایی که اندازه تخمدان آن ها بیشتر از ۵ سانتی متر می باشد رایج تر از زنان دیگر می باشد.

پیچ خودگی تخمدان دارای چه نشانه و چه علائمی می باشد

رایج ترین علائم پیچ خوردگی تخمدان درد یکباره شکمی می باشد . این درد به اندازه ای زیاد می باشد که بیمار قادر به این نمی باشد که بایستد و در مواقعی که شدت درد بیشتر شود بیمار دچار حالت تهوع می شود .

در برخی اوقات با لمس کردن نواحی تخمدانی از روی شکم ورم این قسمت مشخص می شود .

پیچ خوردگی تخمدان چگونه درمان می شود

در سال های گذشته به وسیله عمل جراحی پزشک متخصص زنان لوله ی رحمی و تخمدان را بر می داشت اما به تازگی ها به علت مهم بودن تخمدان در حفظ سلامت زنان تنها در عمل لاپاراسکوپی پیچ خوردگی باز می شود .

ارزیابی علل و نشانه های پیچ خوردگی تخمدان

شرایط گوناگونی برای به وجود آوردن پیچ خوردگی تخمدان دخیل هستند . از تغییرات تخمدان طبیعی گرفته تا اختلالات مادرزادی و اکتسابی ویا حتی بیماری های تاثیر گذار روی تخمدان . تخمدان های طبیعی اگرچه دچار اسپاسم و تغییرات رگ های خونی شوند دچار چرخش می شوند . در این حالت جریان خون وریدی و  شریانی به تخمدان با اختلال روبرو می شود و خون رسانی به تخمدان همچینین قطع می شود .

پیچ خوردگی تخمدان چگونه تشخیص داده می شود

پیچ خوردگی تخمدان به دلیل درد یکباره زیر شکم وضعیتی اورژانسی محسوب می شود . سی تی اسکن و اولتراسوند از روش های تشخیصی این عارضه می باشد . لاپاراسکوپی برای تشخیص قطعی پیچ خوردگی تخمدان انجام می شود .

کانال تلگرام

18 + هشت =