فیبروم رحم

فیبروم رحم توده ای غیر طبیعی می باشد که در رحم رشد می کند  . برخی مواقع این توده ها بسیار بزرگ می شوند و موجب درد در قسمت شکم می شوند و نیز موجب می شود که دوران قاعدگی بسیار دردناک باشد . در موقعی که توده ها بسیار بزرگ نباشند درد و علائم خاصی ندارند . دلیل به وجود آمدن فیبروم رحم نامعلوم می باشد و بیشتر اوقات این توده ها سرطانی نیستند.

فیبروم رحم در زنان بسیار رایج می باشد و اصولا فاقد درد و علائم می باشد . اگر می خواهید روش درمان این بیماری را بدانید می توانید از صحبت های دکتر نصرت نقاب که دررابطه با این بیماری مقاله ای را تهیه کرده است بهره ببرید .

فیبروم-رحم

فیبروم رحم چیست؟

یکی از مشکلات بسیار شایع که خانم ها به متخصص زنان مراجعه می کنند ، وجود فیبروم های رحمی است. فیبروم های رحمی شایع ترین تومور های خوش خیم در خانم ها است. برای خانم هایی که فیبروم دارند این فیبروم مشکلی برای آن ها ایجاد نمی کند و عموما به صورت اتفاقی و در حین معاینه و سونوگرافی تشخیص داده می شوند. درنتیجه همه فیبروم ها به دارو و یا جراحی احتیاج ندارند. تنها باید در مدت زمان های تعیین شده از نظر سایز توسط پزشک پیگیری شوند.

انواع فیبروم رحم

فیبروم ها می توانند داخل یا روی رحم قرار گیرند

• فیبروم درونی : این نوع فیبروم رایج ترین شکل فیبروم رحم می باشد و در دیواره ماهیچه ای رحم ایجاد می شود . فیبروم درونی می تواند بزرگ شود و موجب کشیدگی و بزرگ شدن رحم شود .
  • فیبروم ساب سروز : این نوع از فیبروم رحم همچنین در بیرون از آن شکل می گیرد و رشد کردن فیبروم موجب می شود یک سمت رحم بزرگ تر به نظر آید .
  • فیبروم ساقه دار : زمانی که فیبروم ساب سروز قاعده ای باریک و دراز پیدا می کند به فیبروم ساقه دار تبدیل می شود .
  • فیبروم ساب موکوزال : این نوع فیبروم همچنین در سطح میانی ماهیچه بیرون از رحم رشد می کند . این دسته از فیبروم ها خیلی کم پیش می آید که ایجاد شوند . اما در صورت ایجاد آن موجب دردهای عادت ماهانه و خونریزی بسیاری می شود و نیز مشکلاتی همچنین در بارداری فرد ایجاد می شوند .

علل ایجاد فیبروم رحم

علل مشخصی ندارد اما دلایلی وجود دارد که به شرح ذیل می باشد

هورمون ها : استروژن و پروژسترون هورمون هایی می باشد که از تخمدان ها تولید و ترشح می شوند . این هورمون ها کمک می کنند تا پس از هر عاددت ماهانه پوشش رحمی از اول ایجاد شود که امکان وجود فیبروم را در رحم را بیشتر می کند .

• سابقه خانوادگی
  • بارداری
فیبروم رحم بیماری می باشد که اغلب زنان درگیر آن هستند .دکتر نصرت نقاب  متخصص درمان نازایی می تواند فیبروم رحم را با روش های پیشرفته درمان کند . جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های ۳۳۳۶۴۵۵۴-۰۶۱ تماس حاصل فرمائید .

فیبروم رحم چه افرادی را تهدید می کند

• زنان باردار
  • افرادی که در رده سنی بیشتر از ۳۰ سال هستند
  • کسانی که نژاد آمریکایی – آفریقایی دارند
  • کسانی که اضافه وزن دارند

فیبروم رحم دارای چه علائمی می باشد

نشانه ای که فیبروم رحم در بدن به وجود می آورد تا اندازه زیادی به سایز و نحوه قرار گرفتن آن در بدن وابسته است . اگرچه فیبروم بسیار کوچک باشد یا فرد در دوران یائسگی به سر ببرد احتمالا وجود فیبروم رحم با هیچ نوع علائمی همراه نمی باشد .

علائم کلی فیبروم رحم

• خونریزی بسیار زیاد با وجود لخته های خون در فصل ها و یا زمان عادت ماهانه
  • احساس درد در کمر یا ناراحتی در لگن
  • افزایش درد در زمان قاعدگی
  • احساس درد در زمان برقراری رابطه جنسی
  • قاعدگی که به طول انجامد
  • فشار در شکم
  • ورم و بزرگ شدن شکم

تشخیص فیبروم رحم

جهت انجام آزمایش های مورد نیاز نواحی لگن می بایستی به متخصص درمان نازایی مراجعه شود . این آزمایش موقعیت – اندازه و شکل رحم را بررسی و معاینه می کند . امکان دارد آزمایشات دیگری هم انجام شود که به شرح ذیل می باشد :

• سونوگرافی
  • ام آر آی لگن
فیبروم-رحم

درمان فیبروم رحم

فیبروم یک توده خوش خیم است که احتمال بدخیمی بسیار کمی دارد. زمانی که فیبروم باعث خونریزی های غیرطبیعی ، درد ، فشار روی مثانه شود و یا زمانی که محل نامناسبی داشته باشد (برای مثال داخل حفره رحم باشد که خونریزی های غیرطبیعی برای فرد ایجاد می کند و یا فیبروم های داخل جداره بزرگ ) ، قبل از انجام IVF باید درمان شوند.

بر اساس سن و شرایط بیمار ممکن است بیمار کاندید برداشت فیبروم و یا برداشت رحم باشد . زمانی که فیبروم درون حفره رحم وجود دارد می توان با انجام عمل بسته هیستروسکوپی فیبروم را خارج نماییم. درمان های دارویی به صورت موقت می تواند علائم فیبروم را کاهش دهد و برای افرادی استفاده می شود که دچار کم خونی های شدید هستند به این صورت که متخصص قبل از اینکه بخواهد جراحی برای آن ها انجام دهد، درمان های دارویی تجویز می شود که کم خونی های بیمار اصلاح شده و بیمار  بعد از مدتی برای انجام جراحی آماده می شود.

درمان فیبروم رحم کاملا بستگی به سن – وضعیت سلامت فرد و سایز فیبروم دارد .

انواع درمان

• داروها
  • جراحی

استفاده از روش های سنتی برای درمان فیبروم رحم

استفاده از روش های سنتی و درمان های گیاهی تاثیری در کاهش سایز فیبروم نخواهد داشت . بلکه ممکن است با استفاده از این داروها، افراد از پیگیری و مراجعه به پزشک و استفاده از درمان های صحیح فیبروم غافل شوند.

کلام آخر

فیبروم رحم یک مشکل خاموش است که علائم خاصی ندارد و به فرد اسیبی وارد نمی کند و ممکن است خود به خود از بین رود و یا کوچک شود. اما باید اندازه آن توسط متخصص زنان بررسی شود. همانطور که ذکر شد در حالت هایی که سایز آن بزرگ شده است و یا در بارداری و دوران قاعدگی منظم مشکل ایجاد نموده ، تحت درمان قرار می گیرد. انتخاب درمان و روش مناسب آن توسط متخصص صورت می گیرد و تجویز سرخود دارو می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf

عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

سه × پنج =

Call Now Buttonتماس با پزشک