چه عواملی بر باروری زنان تاثیر می گذارد؟

باروری زنان به عوامل بسیاری بستگی دارد. اکثر مردم می دانند که با افزایش سن زنان، باروری آنها کاهش می یابد. با این حال، حتی در سنین باروری، انتخاب های سبک زندگی و عوامل خارجی می تواند بر شانس زنان برای داشتن یک نوزاد سالم تأثیر بگذارد. بر همین اساس و با توجه به اهمیت موضوع به بررسی عوامل موثر در باروری زنان می پردازیم.

عوامل موثر بر باروری زنان

عوامل موثر بر باروری زنان

عوامل موثر بر باروری زنان شامل موارد زیر می باشد:

چاقی

پزشکان متخصص ناباروری معتقدند هر چه وزن بدن یک زن بیشتر از وزن سلامتش باشد، احتمال کاهش عملکرد تخمدان او بیشتر است. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، زنانی که تا سن ۱۸ سالگی چاق می شوند، بیشتر در معرض ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و مشکلات باروری هستند. سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی در بین زنان در سنین باروری و عامل اصلی ناباروری است.

لاغری بیش از حد

همانطور که چربی بیش از حد می تواند از بارداری جلوگیری کند، لاغری بیش حد می تواند مشکل ساز باشد. دلیل این امر این است: زنان با BMI پایین همچنین فاقد لپتین هستند، هورمونی که گرسنگی و سیری را کنترل می کند. لپتین پایین باعث پریودهای نامنظم می شود. حفظ وزن ایده آل یکی از مهم ترین کارهایی است که یک زن می تواند در راستای افزایش باروری خود انجام دهد.

سن بالا

وقتی زنی در ۴۰ یا ۵۰ سالگی وارد یائسگی می شود، دیگر نمی تواند باردار شود زیرا تخمک گذاری نمی کند. با این حال، این ممکن است در زنان قبل از یائسگی اتفاق بیفتد و زن ممکن است تخمک گذاری نامنظم را تجربه کند که تاثیر تخمک گذاری در ناباروری را نشان می دهد. بسیاری از پزشکان می گویند که باروری بعد از ۳۵ سالگی دشوارتر می شود. سن یائسگی در بین زنان متفاوت است و برخی زودتر از دیگران آن را تجربه می کنند. بنابراین بهتر است تا دیر نشده هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کنید و از تاثیر تخمک گذاری در ناباروری

مواد شیمیایی خانگی

بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۰۳، قرار گرفتن در معرض آلاینده ها، آفت کش ها و ترکیبات صنعتی می تواند توانایی زوجین برای بچه دار شدن را تا ۲۹ درصد کاهش دهد. در تحقیقات انجام شده، محققان ۱۵ ماده شیمیایی رایج را شناسایی کردند که باعث یائسگی زودرس می شوند. این مواد عبارتند از: ۹ PCB، آفت کش پلاستیکی به نام فتالات (که معمولا در عطرها و لاک ها یافت می شود)، سم فوران که محصول جانبی احتراق صنعتی است.

استعمال دخانیات

سیگار شانس باردار شدن زنان را کاهش می دهد. علت ۱۳ درصد موارد ناباروری سیگار است. سیگار کشیدن یک زن می تواند به باروری فرزندانش نیز آسیب برساند. سیگار باعث اختلال در هورمون ها و آسیب به DNA در مردان و زنان می شود. این آسیب شامل کسانی هم که کمتر سیگار می کشند، می شود. برای افزایش شانس خود بهتر است سیگار نکشید و تا حد امکان از دود آن دوری کنید.

الکل

نوشیدن الکل نیز موجب کاهش باروری می شود، پزشکان به زنان در مورد استفاده از این نوشیدنی ها هشدار می دهند. همچنین الکل هم قبل و هم در دوران بارداری بسیار مضر است. نوشیدن الکل در دوران بارداری می تواند باعث زایمان زودرس شود. بهترین کار این است که مصرف نوشیدنی های الکلی را به طور کامل متوقف کنید زیرا از سلامت خود و فرزندتان محافظت می کند.

 شیر دهی

این یک افسانه است که شما نمی توانید در دوران شیردهی باردار شوید. اما درست است که آوردن یک فرزند دیگر در حین داشتن یک نوزاد بسیار دشوار است. خانم هایی که به دلیل سن خود می خواهند سریع فرزند دیگری به دنیا بیاورند تا نگران باروری خود نباشند، حتما باید در مورد مدت شیردهی با پزشک خود صحبت کنند. تحقیقات نشان داده است که زنانی که کمتر از ۱۸ ماه پس از زایمان برای بارداری بعدی خود صبر می کنند، ممکن است زایمان زودرس یک فرزند جدید را تجربه کنند.

 ورزش های شدید

 اگر بیش از حد ورزش کنید، ممکن است بر تخمک گذاری تأثیر منفی بگذارد. این مشکل تنها برای ورزشکاران بسیار لاغر اتفاق نمی افتد، اخیراً تحقیقی در مورد باروری و نازایی انجام شده است. محققان دریافتند زنان با وزن مناسب اگر بیش از پنج ساعت در هفته ورزش کنند، شانس کمتری برای باردار شدن دارند. واضح ترین نشانه وجود یک مشکل بالقوه، اختلال در چرخه قاعدگی است. که باید توسط پزشک ویزیت شوید.

تزریق ضد بارداری

یک ماه پس از قطع تزریق اکثر هورمون های ضد بارداری می توانید دوباره باردار شوید. اما یک استثنا وجود دارد: Depoprovera، قرص ضد بارداری. هر قرص Depoprovera به مدت ۱۲ تا ۱۴ هفته از بارداری جلوگیری می کند و موجب اختلالات هورمونی در ناباروری می شود اما پس از قطع آن، برخی از زنان ممکن است تا یک سال نتوانند باردار شوند. پزشکان توصیه می کنند که زنان چندین ماه قبل از اقدام به بارداری، تزریق این داروها را متوقف کنند.

مشکل تیروئید

 تحقیقات نشان داده است که مشکلات تیروئید می تواند در تخمک گذاری و مشکلات بارداری اختلال ایجاد کند. افرادی که از مشکلات شدید تیروئید رنج می برند، علائم واضحی دارند. برخی از خانم ها از داشتن چنین مشکلی غافل هستند و دلیل آن خفیف بودن علائم آن است. با این حال، حتی در این سطح، تیروئید می تواند اثر منفی داشته باشد، بنابراین انجام آزمایش ضرری ندارد.

کافئین

برخی از مطالعات نشان می دهد که اگر به کافئین معتاد هستید، ممکن است برای باردار شدن دچار مشکل شوید. کافئین با انقباضات ماهیچه ای که تخمک ها را از تخمدان ها و از طریق لوله های فالوپ به رحم حرکت می دهد، تداخل می کند. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن ۵ فنجان قهوه یا بیشتر در روز می تواند شانس باروری زنان را به نصف کاهش دهد. با این حال، برخی از مطالعات می گویند که کافئین با باروری تداخلی ندارد. برای اطمینان بهتر است به مقدار کافئینی که در روز مصرف می کنید توجه کنید و در صورت زیاد بودن آن را کنترل کنید.

مشکلات پزشکی در باروری زنان

مشکلات سلامتی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، اندومتریوز و فیبروم های رحمی می توانند بر شانس باردار شدن یا باردار شدن شما تأثیر بگذارند. زنان مبتلا به مشکلات خودایمنی (مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید) ممکن است مشکلات شناختی داشته باشند، به این معنی که بدن آنها ممکن است تخمک بارور شده را پس بزند یا به اسپرم همسرشان حمله کند. اما در بسیاری از این موارد، زن می تواند باردار شود و نوزاد سالمی به دنیا بیاورد. کار با یک تیم حرفه ای می تواند به این افراد در کاهش و مدیریت علائم کمک کند.

 سابقه مشکلات سلامت جنسی

عفونت‌های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا می‌توانند باعث بیماری التهابی لگن و مشکلات باروری حتی سال‌ها پس از قرار گرفتن زن در معرض آن‌ها شوند. در واقع کلامیدیا می تواند بدون هیچ علامت دیگری به لوله های فالوپ آسیب برساند. بسیاری از زنان تا زمانی که مشکلات بارداری را تجربه نکنند متوجه این موضوع نمی شوند. توجه به این نکته ضروری است که عفونت های واژن (مانند عفونت های قارچی) بر باروری تأثیری ندارند.

استرس و اضطراب

تحقیقات نشان می دهد که زنانی که آنزیم های استرس بیشتری دارند برای باردار شدن نیز مشکل دارند. محققان می گویند این تحقیق به این معنا نیست که استرس به تنهایی باعث این اتفاق می شود، بلکه توصیه آنها به زنانی که قصد بارداری دارند این است که سعی کنند سطح استرس خود را چند ماه قبل کاهش دهند. استرس شدید می تواند سطح هورمون ها و تخمک گذاری را تغییر دهد. استرس به خودی خود بد نیست، اما زمانی که مقدار آن بیش از حد افزایش یابد و فرد نسبت به آن واکنش منفی نشان دهد، می تواند اثرات مخربی بر سلامت و بدن ما داشته باشد.

کلام آخر

داشتن فرزند آرزوی بسیاری از زوج های جوان است اما متاسفانه تغییر سبک زندگی باعث می شود هر روز بر تعداد مبتلایان به ناباروری افزوده شود. اگرچه پیشرفت علم توانسته این مشکل را حل کند، اما نمی توان بار مالی و روانی این مشکل را نادیده گرفت. اصلاح برخی عادات رفتاری می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. همچنین می توانید به بهترین متخصص زنان در اهواز مراجعه نمایید و این موضوع را پیگیری کنید.

دکتر نصرت نقاب

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

پاسخ

یک × 4 =

مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه
تماس با پزشک