پیچ خوردگی یا تورشن تخمدان چیست؟

پیچ خوردگی تخمدان عارضه ای می باشد که بسیار خطرناک می باشد و از وجود کیست تخمدان نشات می گیرد. این پیچش گاهی در مقطع لوله های رحمی می باشد. این بیماری که با درد یک باره شکم در قسمت تخمدان ظاهر می شود می بایست در اولین فرصت تحت درمان قرار گیرد. چون احتمال دارد خطرهای بسیاری را برای فرد به وجود آورد و یا شخص تخمدان خود را از دست دهد. پیچ خوردن تخمدان بیشتر زنان جوان و کسانی که در سن بارداری هستند را درگیر می کند. اما ممکن است هر خانمی گریبان گیر آن شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک بیماری شایع هورمونی است که از هر ۱۰ دختر و زن در سال های باروری، ۱ نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری ممکن است باعث اختلال در چرخه قاعدگی، تغییرات پوست و مو و همچنین ایجاد کیست در تخمدان ها شود. این یکی از دلایل اصلی ناباروری است، اما بسیاری از زنان نمی دانند که به آن مبتلا هستند – بسیاری از زنان مبتلا به PCOS تشخیص داده نشده اند. سندرم تخمدان پلی کیستیک قابل درمان نیست، اما اگر به این عارضه مبتلا هستید به کمک پزشک خود می توانید بسیاری از علائم را مدیریت کنید.

پیچ خوردگی تخمدان

تخمدان ها مسئولیت های همچون ترشح استروژن و عمل تخمک گذاری را به عهده دارند در صورت نارسا بودن تخمدان و کم کار بودن این عضو تاثیرات مخرب فقدان استروژن ظاهر می شود که علائم پیری زودرس و پوکی استخوان از این دسته می باشد. دیگر عارضه های کم کاری تخمدان شامل خشک شدن واژن – مشکل در تخمک گذاری – گر گرفتگی و نازایی می باشد.

چه چیزی باعث PCOS می شود؟

زنان مبتلا به PCOS سطوح بالایی از هورمون های مردانه را از تخمدان های خود تولید می کنند. این هورمون های مردانه بر چرخه قاعدگی تاثیر می گذارند و علائم دیگری ایجاد می کنند. زنان مبتلا به PCOS اغلب تخمدان های بزرگی دارند. تخمدان ‌های آنها ممکن است کیست ‌های زیادی روی خود داشته باشد که نام آن از همین جا گرفته شده است.

علت اصلی PCOS ناشناخته است، اما تصور می شود که این اتفاق می افتد زیرا افزایش سطح انسولین بر عملکرد تخمدان ها تأثیر می گذارد. در صورتی که یکی از اعضای نزدیک خانواده شما به این بیماری مبتلا باشد، احتمال ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در شما افزایش می‌یابد، زیرا در دوران بارداری یا به دلیل سبک زندگی یا محیط، هورمون‌های شما افزایش یافته است،

بستگان شما (دختر یا خواهر) زنان مبتلا به PCOS به اندازه ۱ در ۲ شانس ابتلا به PCOS دارند. دیابت نوع ۲ نیز در خانواده های مبتلا به PCOS شایع است.

علائم PCOS چیست؟

زنان مبتلا به PCOS می توانند طیف وسیعی از علائم را داشته باشند. هر زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک همه علائم را نخواهد داشت و هر زن تجربه فردی خود را خواهد داشت.

اگر فکر می کنید ممکن است PCOS داشته باشید، مهم است که به یک متخصص زنان مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام می تواند به مدیریت علائم PCOS و کاهش خطرات بالقوه درازمدت سلامتی کمک کند.

علائم PCOS عبارتند از:

• رشد موهای زائد روی صورت، سینه، شکم یا پشت (هیرسوتیسم)
  • نازک شدن مو یا طاسی (آلوپسی)
  • پریود نامنظم یا اصلا پریود نیست
  • خونریزی غیر طبیعی واژینال
  • مشکل باردار شدن یا عدم بارداری
  • آکنه
  • لکه های تیره روی پوست
  • افزایش وزن آسان
  • شکم متورم
  • مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، تغییرات خلقی و عزت نفس پایین

پزشک شما همچنین ممکن است به دنبال موارد زیر باشد:

• علائم و نشانه های دیابت

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نسبت به سایر زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات سلامتی مانند:

• دیابت نوع ۲
  • کلسترول بالا
  • بیماری قلبی
  • سرطان آندومتری
  • آپنه خواب
  • مشکلات سلامت جنسی

به چه علل هایی تخمدان دچار پیچ خوردگی می شود.

براساس نطریه متخصص زنان مهم ترین علل رخ دادن این بیماری وجود کیست تخمدان گاهی به صورت بدخیم گاهی به صورت خوش خیم می باشد . و اگرچه خانمی با کیست تخمدان اقدام به انجام حرکت های سنگین ورزشی یا حرکت های شدید بدنی کند خطر پیچ خوردگی تخمدان وی را تهدید می کند. پیچش تخمدان به دور پایه خود گاهی یک دور گاهی اوقات دو دور و بیشتر رخ می دهد . این اتفاق سبب می شود خون رسانی به تخمدان متوقف شود و درد بسیار زیاد شکمی را بیمار احساس کند.

در برخی از اوقات مصرف داروهایی که برای درمان ناباروری استفاده می شود موجب می شود اندازه تخمدان ها بیشتر شود و به بدین منظور به دلیل حرکت های نابه جا تخمدان به پیچ خوردگی دچار می شود.

در هر صورت اساسی ترین عامل پیچ خوردگی تخمدان – تخمدان پلی کیستیک و کیست تخمدان می باشد.

زایمان طبیعی یا زایمان سزارین هیچ دخالتی در این بیماری ندارند.

پیچ خوردن تخمدان در خانم هایی که اندازه تخمدان آن ها بیشتر از ۵ سانتی متر می باشد رایج تر از زنان دیگر می باشد.

چگونه PCOS تشخیص داده می شود؟

پیچ خوردگی تخمدان به دلیل درد یکباره زیر شکم وضعیتی اورژانسی محسوب می شود. سی تی اسکن و اولتراسوند از روش های تشخیصی این عارضه می باشد. لاپاراسکوپی برای تشخیص قطعی پیچ خوردگی تخمدان انجام می شود.

• تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً دشوار است زیرا طیف وسیعی از علائم وجود دارد و برای تشخیص این بیماری لازم نیست همه آنها را داشته باشید.
  • تست ساده ای وجود ندارد که آن را در داخل یا خارج از آن کنترل کند.
  • اگر احساس ناخوشی دارید و هر یک از علائمی را دارید که می تواند ناشی از PCOS باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • پزشک با شما صحبت خواهد کرد تا علائم شما را درک کند. آنها شما را معاینه خواهند کرد. ممکن است از شما خواسته شود که داشته باشید:
  • آزمایش خون برای بررسی هورمون (مانند تستوسترون)، کلسترول و سطح گلوکز در خون
  • اسکن اولتراسوند برای بررسی تخمدان ها و بررسی وجود کیست های متعدد (کیسه های پر از مایع)

پیچ خودگی تخمدان دارای چه نشانه و چه علائمی می باشد؟

رایج ترین علائم پیچ خوردگی تخمدان درد یکباره شکمی می باشد. این درد به اندازه ای زیاد می باشد که بیمار قادر به این نمی باشد که بایستد و در مواقعی که شدت درد بیشتر شود بیمار دچار حالت تهوع می شود.

در برخی اوقات با لمس کردن نواحی تخمدانی از روی شکم ورم این قسمت مشخص می شود.

پیچ خوردگی تخمدان چگونه درمان می شود؟

در سال های گذشته به وسیله عمل جراحی پزشک متخصص زنان لوله ی رحمی و تخمدان را بر می داشت اما به تازگی ها به علت مهم بودن تخمدان در حفظ سلامت زنان تنها در عمل لاپاراسکوپی پیچ خوردگی باز می شود.

ارزیابی علل و نشانه های پیچ خوردگی تخمدان

شرایط گوناگونی برای به وجود آوردن پیچ خوردگی تخمدان دخیل هستند. از تغییرات تخمدان طبیعی گرفته تا اختلالات مادرزادی و اکتسابی ویا حتی بیماری های تاثیر گذار روی تخمدان. تخمدان های طبیعی اگرچه دچار اسپاسم و تغییرات رگ های خونی شوند دچار چرخش می شوند. در این حالت جریان خون وریدی و شریانی به تخمدان با اختلال روبرو می شود و خون رسانی به تخمدان همچینین قطع می شود.

PCOS چگونه درمان می شود؟

درمان بستگی به مشکلات اصلی بیمار دارد. این می تواند شامل داروها، درمان های زیبایی و داشتن یک سبک زندگی سالم باشد. شیوه زندگی سالم راه اصلی مدیریت PCOS است. داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می تواند به بسیاری از مشکلات جسمی و عاطفی ناشی از PCOS کمک کند. ورزش می تواند سلامت روان شما را نیز بهبود بخشد.

ورزش می تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد. کاهش وزن حتی اندکی می تواند به تنظیم دوره های قاعدگی کمک کند، شانس باردار شدن را افزایش دهد و خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهد.

تعدادی از درمان های پزشکی مختلف برای کمک به مدیریت علائم PCOS، مانند مشکلات پریود، باروری، موهای زائد، آکنه و افزایش وزن وجود دارد. این درمان ها شامل قرص های ضد بارداری خوراکی، داروهای حساس کننده به انسولین، هورمون درمانی، داروهای کاهش وزن، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اضطراب است.

به دلیل افزایش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی در آینده، مهم است که به طور منظم چک های سلامتی داشته باشید.

اگر برای کنترل وزن خود به کمک نیاز دارید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد.

دو + 14 =