اختلالات هورمونی تهدید جدی در ناباروری

اختلال هورمونی در ناباروری معضلی که اکثرا زوجین را درگیر کرده است و زن و مردی که می خواهند بچه دار شوند، اما بنا به این دلیل نمی توانند. درمانی که این روزها با تحول عظیمی که در این عرصه رخ داده و روش های نوینی ارائه شده ، ساده تر از گذشته شده است. امروزه به مدد متخصصین ناباروری در کشور آمار ، افراد ناباروران نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته است، همین امر سبب شده است تا به شما بگوییم دیگرناباروری ترسی ندارد و به یک کابوس بدل نمی شود و می توان در طی دوره درمانی ، بارور شوید.

اختلالات هورمونی عامل ناباروری

ناباروری چیست؟

وقتی زن و مردی که پس از ازدواج شان و به میل خود از هیچ گونه لوازم جلوگیری استفاده نکرده باشند و نتوانستند صاحب فرزند شوند می توان این زوج را نابارور دانست که در آزمایشات و تشخیص های بعدی باید علت و ریشه یابی شوند که مشکل نازایی از کدام یک از آن ها بوده است.

علائم ناباروری در خانم ها

• درد در هنگام رابطه جنسی.
  • دوره های سنگین ، طولانی یا دردناک عادت ماهانه
  • خون قاعدگی تیره یا کم رنگ
  • چرخه قاعدگی نامنظم
  • تغییرات هورمونی
  • عفونت شدید
  • چاقی مزمن

علائم ناباروری در مردان

• کاهش میل جنسی
  • کاهش موهای روی صورت یا بدن
  • رشد غیر طبیعی پستان ها
  • تعداد اسپرم کمتر از حد معمول
  • کاهش حس بویایی
  • اختلال در عملکرد نعوظ
  • درد و تورم در بیضه ها
  • کاهش حجم مایع منی در حین انزال

علت ناباروری در زنان

• اختلالات در تخمک گذاری- نارسایی های زودرس تخمدان
  • بیماری های التهابی لگن
  • داشتن سابقه بیماری خاص و انجام شیمی درمانی یا پرتو درمانی
  • ابتلا به آندومتریوز،  هنگامی که بافتی که به طور معمول در لانه های رحم رشد می کند این رشد اضافی بافت می تواند باعث ایجاد زخم شود ، که می تواند لوله‌های فالوپی را مسدود کرده و یک تخم و اسپرم را در لقاح ناتوان کند.
  • زخم دهانه رحم
  • ناهنجاری های رحمی که مادرزادی است و از بدو تولد با او همراه بوده است.

علت ناباروری درمردان

• عملکرد غیر طبیعی اسپرم ها
  • نقائص و عوامل ژنتیکی
  • کمیت و کیفیت اسپرم ها
  • عفونت های که باعث ایجاد زخم می شود و مانع از عبور اسپرم ها می شوند.
  • کلامدیا
  • سوزاک
  • متورم شدن بیضه ها یا ابتلا به واریکوسل
  • اختلال در ترشح تستوسترون
  • عدم رعایت مسائل بهداشتی
  • مصرف بیش از حد الکل
  • اختلال در انزال
  • صدمات نخاعی که نمی توانند مایع منی حاوی اسپرم را انزال کنند.
  • وجود تومورهای خوش خیم بر روی اندام تناسلی مردان
  • بیضه های نامتعارف
  • بیضه های بیش از حد گرم
  • نا متعادل بودن ترشحات هورمونی
  • ناهنجاری های هیپوتالاموس

برخی از علت ها می تواند ریشه مادر زادی داشته باشند و از بدو تولد در مردان وجود داشته باشند و برخی دیگر بر اثر سبک زندگی غلط و رفتارهای پر خطر به وجود آمده باشند.

اختلالات هورمونی در ناباروری

امروزه اختلالات هورمونی به شکل های مختلفی خود را نشان می دهد که عموما خانم ها با موضوعات موهای زائد، افزایش هورمون های مردانه و یا نامنظمی قاعدگی بیشتر آشنا هستند. بیماری پلی کیستیک که در مجموع می تواند سندرم این علائم باشد ، مشکلی است که این روزها خانم های زیادی با آن روبرو هستند که درمان آن می تواند در بهبود عملکرد هورمون ها موثر باشد .

درمان ناباروری

با پیشرفت علم و تکنولوژی و ارائه روش های نوین در ایران ، درمان ناباروری به راحتی و کم هزینه انجام می شود. متخصصین ناباروری می کوشند درمان های کم تهاجم تر و بی خطر را برای بیماران خود برگزینند. انواع روش های درمانی به کار گرفته شده در درمان ناباروری:

• درمان از طریق دریافت دارو و قرص: پزشک در ابتدا با تجویز قرص و دارو های به بیمار ، در تلاش است عملکرد اندام های تولید مثل زن و مرد را تقویت کند و در نهایت به درمان ناباروری برسد.
  • تلقیح داخل رحمی اسپرم یا iui: این روش در شرایطی که اسپرم مرد نیاز به کمک دارد به کار گرفته می شود که می توان از این طریق اسپرم مرد را تقویت کنند تا توانایی بارور کردن تخمک ها را داشته باشند. در این روش نمونه اسپرم مرد با تخمک زن در یک محیط نگهداری می شود و در نهایت به رحم وارد می شود و چون از طریق یک عامل بیرونی انجام شده است به آن تلقیح رحمی اسپرم می گویند.
  • جراحی: در شرایطی که لوله های باروری رحم به علت بیماری های ازقبیل: آندومتریوز، فیبروئید، بسته شده باشند. متخصصین با استفاده از عمل لاپاراسکوپی این انسداد را برطرف می کنند.
یائسگی زودرس بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا یکی از علل ناباروری در زنان محسوب می شود.  دکتر نصرت نقاب فوق تخصص نازایی در اهواز می توانند شما را در این رابطه راهنمایی کنند. در صورت تمایل با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید پیج اینستاگرام ایشان را مشاهده کنید.

تاثیر قاعدگی نامنظم در بارداری

اغلب خانم های جوانی که نامنظمی های در عادت ماهانه خود دارند و به آن را جدی نمی گیرند، باید توجه داشته باشند که چنین امری می تواند یکی از عوامل مهم در ناباروری باشد. خانم های باید همواره بکوشند سیکل عادت ماهانه خود را در نظر داشته باشند و در صورت نا منظمی آن را در اسرع وقت درمان کنند. سیکل عادت ماهانه هر خانمی مشخص است و باید آن را به خوبی بدانند.

عوامل بسیاری در اختلال قاعدگی موثراست، عواملی همچون: چاقی، تغییرات هورمونی، استرس و اضطراب بالا، فشاری کاری و بدنی، کاهش وزن، پولیپ ، فیبروم، یائسگی زودرس، اختلالات تیروئیدی. می توان این موضوع را از طریق انجام آزمایشات و تصویر برداری ها و معاینات فیزیکی تشخیص داده و در جهت درمان آن نیز قدم برداشت.

با توضیحات ارائه شده قابل درک است که باروری دیگر  یک رویای دست نیافتنی نیست و می توان از طریق مراجعه به متخصصین ناباروری ، درمان شد. توجه داشته باشید که به همان میزانی که زن می تواند در ناباروری دخیل باشد، مرد هم می تواند در ناباروری تاثیر گذار باشد. یعنی هر کدام از زوجه به یک اندازه می توانند موثر باشند.

5 × سه =