اقدامات لازم پیش از بارداری

اقدامات لازم بارداری مسئله ای است که می بایستی تمامی افرادی که تمایل دارند مادر شوند انجام دهند. زمانی که فرد تصمیم به بچه دار شدن می گیرد زندگی وی تغییراتی را به خود می گیرد و در واقع این تغییر نتیجه یک تصمیم گیری بزرگ در زندگی فرد می باشد . قبل از هر چیزی باید خانم خود را برای بارداری آماده کند. سلامت جسمی فرد اولین مولفه جهت بارداری سالم می باشد و پیش از بارداری باید چندین مسئله مهم و اساسی را در برنامه ریزی بارداری خود قرار داد.

اقدامات-لازم-بارداری

اقدامات ضروری پیش از بارداری

مراقبت از خود قبل از بارداری از مهم‌ ترین گام‌هایی است که زنان می‌توانند برای بهبود سلامت خود و سلامتی فرزندان آینده خود بردارند. در این مقاله، به بررسی مراقبت‌های پیش از بارداری که برای زنان مهم هستند، خواهیم پرداخت.

  • مشاوره با پزشک:
    یکی از مراحل اساسی در مراقبت‌های پیش از بارداری، مشاوره با یک پزشک یا متخصص زنان و زایمان است. در این مشاوره، پزشک می‌تواند به زنان راهنمایی‌هایی درباره موضوعاتی مانند تغذیه سالم، واکسیناسیون، مصرف مکمل‌های ویتامینی و موارد دیگر ارائه دهد.

متخصصان بر این باورند که بعضی از مکمل ها و داروهای مصرفی در دوره بارداری نبایست استفاده شود و بعضی از آن ها همچنین باید پیش از بارداری آغاز شوند زیرا بعضی از مکمل ها در چربی های بدن ذخیره شده و تا یک زمانی باقی می مانند . به همین دلیل هم خانم باردار و هم همسر وی می بایستی از لحاظ استفاده داروها و مکمل ها و هم چنین مصرف الکل – دارو – استعمال سیگار و کنترل وزن و ورزش و هم چینن بعضی از بیماری های مانند آبله مرغان – سرخجه – دیابت – فشار خون بررسی می شوند . به همین دلیل مصرف اسید فولیک بسیار مهم می باشد استفاده ۴۰۰ میلی گرم فولیک اسید در روز حداقل ۳۰ روز پیش از بارداری و دوره سه ماهه اول شانس مبتلا شدن جینن به اختلالات جینین را حدود ۵۰ الی ۷۰ درصد می کاهد و از دیگر نقوص تولد جلوگیری می کند .

  • تغذیه سالم:
    تغذیه مناسب یکی از عوامل اساسی در مراقبت‌های پیش از بارداری است. زنان باید مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب اشباع نشده را ترجیح دهند و از مصرف مواد مضر مانند الکل، دخانیات و مواد مخدر خودداری کنند.

خانم باردار باید سعی بر این داشته باشد حداقل ۲ فنجان میوه و ۲ و نیم فنجان سبزیجات هر روزه استفاده کند . به علاوه استفاده از حبوبات و غذاهایی که دارای کلسیم بسیاری همچون شیر – آب پرتغال هستند و منابع پروتئینی مانند لوبیا – دانه هاتی روغنی – آجیل بسیار مفید هستند . در رابطه با استفاده از کافئین همچنین باید گفت اندازه قطعی مصرف کافئین چه میزان می باشد وجود ندارد . پزشکان متخصص زنان بر این باورند که خانم های باردار و آن هایی که تلاشی برای بارداری دارند می بایستی از مصرف بسیار کافئین خودداری کنند .

  • ورزش منظم:
    ورزش منظم و معتدل می‌تواند به بهبود سلامتی زنان و افزایش شانس باروری کمک کند. زنان باید ورزش‌های مناسب و غیرمضری را انتخاب کرده و به طور منظم انجام دهند. انجام ورزش مخصوصا یوگا – پاده روی و شنا را باید به یاد داشت . این ورزش ها چه پیش و چه پس از بارداری علاوه بر این که سلامت جسمانی بسیار تاثیر گذار می باشد و ورم بارداری را کم می کند از مبتلا شدن به بیماری های دوران بارداری جلوگیری می کند و در سلامت جسمانی و روانی و کودک بسیار دخیل می باشد.
  • مدیریت استرس:
    استرس و اضطراب می‌تواند تأثیر مستقیمی بر سلامتی زنان و شانس باروری آن‌ها داشته باشد. بنابراین، مراقبت از سلامت روحی و روانی و مدیریت استرس از مراقبت‌های پیش از بارداری مهمی است.
  • تست‌های پزشکی:
    قبل از بارداری، زنان باید تست‌های پزشکی مرتبط با سلامتی خود را انجام دهند. این شامل تست‌های خون، آزمایش‌های ادرار، سونوگرافی و سایر تست‌های مورد نیاز برای تشخیص و مدیریت بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی است.
  • استفاده نوشیدنی و سیگار و داروها:

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که استعمال دخانیات یا استفاده از برخی داروها می تواند به سقط جنین و یا نارسایی جنین یا کم وزنی منجر شود . باید به یاد داشت که استفاده بعضی از مواد خوراکی تاثیرات ماندگاری در سیستم بدنی فرد می گذارد و از سمتی دیگر تاثیرات قابل چشمگیری روی جنین می گذارد . تحقیقات نیز نشان گر این می باشد که مصرف تنباکو می تواند روی باروری فرد تاثیر بگذارد و متوقف کردن عادات ناسالم می تواند بسیار دشوار باشد .

  • جلوگیری از بروز عفونت:

مدیریت بدن جهت مبتلا نشدن به انواع عفونت ها در دوان پیش از بارداری بسیار حائز اهمیت می باشد . مخصوصا عفونت هایی که احتمال صدمه وارد کردن به جنین را افزایش می دهد . فرد می بایستی از غذاهای مشخصی مانند پنیرهای پاستوریزه نشده و سایر محصولات لبنی پاستوریزه نشده جلوگیری کند . گوشت خام و فرآوری شده و مرغ و ماهی های نیم پز می توانند محیطی را برای جمع شدن باکتری ها فراهم کند و در نهایت باعث شود سقط جنین رخ دهد و یا جینن نارس شود .

  • جلوگیری از عوارض محیطی:
    زنان باید از مواد شیمیایی ضدعفونی کننده، مواد شیمیایی خانگی، محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی مواد مضر، و اشعه مضر اکسرایشن پرهیز کرده و در معرض آنها قرار نگیرند.

نتیجه گیری

مراقبت‌های پیش از بارداری می‌تواند به بهبود شانس باروری، کاهش خطرات بارداری و افزایش سلامتی مادر و کودکان آینده کمک کند. به یاد داشته باشید که مشاوره با پزشک و پیروی از راهنمایی‌های حرفه‌ای می‌تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد یک سفر بارداری سالم و موفق داشته باشد. همچنین، مراقبت‌های پیش از بارداری باید به عنوان یک بخش مهم از زندگی زنان مطرح شود و از مراقبت‌های مداوم و مدیریت سلامتی زنان تا مدت بارداری و پس از آن ادامه یابد.

دکتر نصرت نقاب

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

پاسخ

پنج × 3 =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
تماس با پزشک