بهترین روش درمان ناباروری زنان

 

یکی از پروسه های مهم زندگی هر فرد پس از ازدواج، مربوط به تولد فرزند می شود که در چند سال اخیر با شایع شدن ناباروری بین زوجین، تبدیل به یکی از دغدغه های زوج های جوان شده است. برخی از زوج ها با مشکل ناباروری رو به رو می شوند. دلایل اصلی ناباروری می تواند مشکلات ژنتیکی یا عوامل محیطی باشد. در این مقاله به شرح مرسوم ترین و بهترین روش های درمان ناباروری زنان پرداخته می شود.

علت ناباروری یک زوج بر اثر اختلال در باروری زن یا مرد و گاهی هردو می باشد و در موارد نادری زوجین از لحاظ باروری در سلامت هستند ولی ترکیب سلول های جنسی و انجام عمل لقاح صورت نمی گیرد. درمان ناباروری از نگرانی های شایع بین این زوج ها می باشد و به دنبال بهترین پزشک ها و مراکز درمان ناباروری می گردند. در حالی که در شهر های مختلف مراکزی تخصصی برای درمان ناباروری وجود دارد. برای مثال ساکنین شهر اهواز امکان مراجعه به پزشک و  قرار گیری تحت بهترین روش درمان ناباروری زنان و درمان ناباروری مردان در اهواز را دارند.

علت ناباروری زنان

ناباروری در زنان می تواند علت های مختلفی داشته باشد. برای مثال کیست های تخمدان، انسداد لوله های رحم یا زخم و عفونت رحم می تواند موجب بروز ناباروری در زنان شود. در برخی موارد سن بالا امکان آزاد سازی تخمک های سالم با قابلیت باروری را سلب می کند و در مواردی نیز ناباروری بر اثر آسیب و بیماری های مربوط به رحم یا دهانه ی رحم اتفاق می افتد، که با اختلال در امکان رسیدن اسپرم ها به تخمک یا جایگزینی و حفظ سلول تخم حاصل از لقاح صورت می گیرد.

 

روش های مختلف درمان ناباروری در زنان

برای درمان ناباروری زنان روش های مختلفی با توجه به شرایط زوجین وجود دارد. از جمله این شرایط تعیین کننده ی روش درمان ناباروری می توان به سن زوجین و تشخیص علت ناباروری اشاره کرد و پزشک معمولا با توجه به علت ناباروری، بهترین روش درمان ناباروری در زنان را پیش می گیرد:

اگر علت ناباروری اختلال در تخمک گذاری زن باشد، برای تحریک تخمدان ها و انجام تخمک گذاری از روش اینداکشن استفاده می شود. که پزشک با تجویز داروهای محرک تخمک گذاری پروسه درمان ناباروری را انجام می دهد.

در صورتی که علی رغم سلامت کامل رحم زن، تخمدان ها قادر به تولید تخمک سالم و با کیفیت نباشند و تخمک های آزاد شده امکان باروری را نداشته باشند. از تخمک های اهدایی فرد دیگری، جهت انجام لقاح و جایگذاری سلول تخم حاصل از لقاح در رحم زن استفاده می شود.

در مواردی علت ناباروری شرایط نامطلوب رحم زنان است و تخمدان ها تخمک سالم را آزاد می کنند اما به دلایل اختلال و مشکلی در رحم، امکان جایگزینی سلول تخم در دیواره ی رحم و تقسیم و رشد جنین وجود ندارد. در این شرایط از رحم جایگزین استفاده می شود. و سلول تخم حاصل از تلفیق اسپرم پدر و تخمک مادر در رحم فرد دیگر جایگزین می شود.

اگر علت ناباروری مربوط به اختلال در رسیدن اسپرم های سالم به تخمک یا دهانه ی رحم باشد. از روش آی یو آی (IUI ) برای باروری فرد استفاده می شود. که بهترین روش درمان ناباروری زنان در این شرایط است.

در این روش که اصطلاحا لقاح مصنوعی نام دارد، اسپرم های سالم مرد در محیط آزمایشگاهی و کاملا استریل توسط لوله هایی به رحم زن منتقل می شود. این فرایند باید هنگام تخمک گذاری زن انجام شود و گاهی با مصرف داروهایی جهت تحریک تخمک گذاری در زن همراه است.

در مواقعی که ناباروری بر اثر بیماری های زنان مانند انسداد لوله های رحم یا زخم وکیست های تخمدان باشد. با روش لاپاراسکوپی درمان انجام می شود. با ایجاد برش در شکم بیمار (زیر ناف) دوربین های دقیقی را بدون برخورد یا آسیب به بافت ها و اندام های ناحیه شکمی وارد بدن بیمار می کنند. و امکان بررسی دقیق رحم و تخمدان ها و درمان و خروج کیست ها فراهم می شود.

یکی از روش های مرسوم برای درمان ناباروری هایی که علت قطعی و مشخصی ندارد، IVF است. آی وی اف به عنوان لقاح خارجی نیز شناخته می شود. در این روش پس از تحریک تخمک گذاری زن، تخمک آزاد شده از واژن زن خارج می شود. از طرفی اسپرم های مرد را جمع آوری کرده و در محیط آزمایشگاهی و خارج از بدن، لقاح سلول های جنسی انجام می شود و پس از تقسیم های سلولی، سلول تخم حاصل از لقاح را به درون رحم زن منتقل می کنند.

علاوه بر روش های ذکر شده، راه های دیگری برای درمان ناباروری وجود دارد. پزشک با معاینه ی بیمار به تشخیص خود بهترین روش درمان ناباروری زنان را برای با توجه به شرایط بیمار اعمال می کند.

 دکتر نصرت نقاب فوق تخصص نازایی در اهواز می توانند شما را در این رابطه راهنمایی کنند. در صورت تمایل با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید پیج اینستاگرام ایشان را مشاهده کنید.

 

درمان دارویی ناباروری زنان

ناباروری، گاهی با مصرف دارو هایی که پزشک پس از بررسی علت ناباروری تجویز می کند، قابل درمان است. درمان ناباروری زنان در شرایطی که روند تخمک گذاری به دلیل بیمارهای زنان مانند تنبلی تخمدان ها و… مختل شده باشد. از طریق داروهایی که باعث تحریک تخمدان ها جهت تخمک گذاری می شود. امکان درمان ناباروری را فراهم می کند. با توجه به این حقیقت که اختلالات هورمونی تهدید جدی در ناباروری محسوب می شود، مصرف داروهای هورمونی می تواند اثربخش باشد.

در نتیجه ناباروری می تواند علت های متفاوتی داشته باشد که شامل اختلال در دستگاه تولید مثلی مرد یا زن می باشد که در بسیاری از مواقع پس از مراجعه به فلوشیپ متخصص ناباروری و تشخیص علت آن، قابل درمان است. برای مشاوره و کسب آگاهی جهت استفاده از بهترین روش درمان ناباروری در زنان، به مطب دکتر نصرت نقاب مراجعه نمایید.

دکتر نصرت نقاب

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

پاسخ

1 × 1 =

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
تماس با پزشک