خونریزی های دوران بارداری

آیا می دانید خونریزی های دوران بارداری خطرناک می باشد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل این موضوع و خطرات آن بپردازیم.

خونریزی در اوایل دوران بارداری

در صورتی که دچار خونریزی در اوایل دوران بارداری یعنی ۶ هفته اول پس از لقاح شدید می تواند نشانه ای از سقط جنین یا بارداری غیرطبیعی باشد اما این مساله همیشه نگران کننده نیست و اغلب بارداری بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا می کند.
پس از معاینه، متخصص زنان ممکن است آزمایش خون بارداری یا سونوگرافی را برای بیمار انجام دهد تا علت خونریزی مشخص شود.
گاهی اوقات متخصص زنان در همان زمان نمی تواند علت خونریزی را تشخیص دهد و نیازمند این است که در طول زمان بر روی بیمار نظارت داشته باشد.
اما در حالت کلی خونریزی در اوایل بارداری می تواند نشانه بارداری خارج از رحم باشد که به معنای بارداری در مکان غیرطبیعی می باشد مثلا در لوله رحم.
حاملگی خارج از رحم می تواند منجر به خونریزی های داخلی شدید و یا حتی مرگ شود پس ضروری است در مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از خونریزی توسط متخصص زنان برای تکرار آزمایش خون بارداری معاینه شوید.

همچنین لازم است تا زمان مراجعه به متخصص زنان از رابطه جنسی اجتناب کنید و چیزی داخل واژن قرار ندهید. در صورتی که متخصص زنان در سونوگرافی متوجه ضربان قلب شود احتمال سقط جنین خیلی کمتر است.

خونریزی-های-دوران-بارداری
خونریزی-های-دوران-بارداری

نکات مهم پس از سقط جنین

سقط جنین در مدت ۶ هفته اول بارداری نسبتا متداول می باشد و این سقط جنین به این معنی نیست که در بارداری های دیگر هم با مشکل مواجه خواهید شد.
بسیاری از خانم ها پس از سقط جنین در این دوران خود را سرزنش می کنند ولی باید بدانند که مقصر آنها نیستند و حتی برقراری رابطه جنسی، ورزش کردن یا زمین خوردن سبب سقط جنین نمی شود.

در صورتی که علائم زیر را داشتید سریع به متخصص زنان مراجعه کنید

۱- درد شدید شکم و لگن
۲- غش کردن، احساس سبکی در سر یا سرگیجه
۳- تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتی گراد
۴- اگر خونریزی شدت گرفت و از میزان عادت ماهانه شدید بیشتر بود یا لخته خونی مشاهده کردید که از یک سکه بزرگتر بود.
۵- مشاهده هرگونه بافت سفتی که نرم نیست و حتی به لخته خون هم شباهت ندارد. در صورتی که چنین بافت هایی را مشاهده کردید نگهش دارید و حتی اگر مجبور شدید از توالت خارجش کنید، داخل کیسه نایلونی یا شیشه نگهش دارید و به متخصص زنان نشان دهید.

خونریزی های دوران  بارداری اهمیت زیادی دارد. دکتر نصرت نقاب فوق تخصص نازایی در اهواز  می توانند شما را در این رابطه راهنمایی کنند. در صورت تمایل با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید پیج اینستاگرام ایشان را مشاهده کنید.

عواقب بارداری در سنین پایین

از نظر پزشکی بهترین سن بارداری پس از ۲۰ سالگی تا ۳۵ سالگی می باشد. در سنین پایین هم بارداری امکانپذیر است ولی می تواند همراه با عوارضی باشد بنابراین لازم است در صورتی که در سنین پایین اقدام به بارداری می کنید حتما تحت نظر متخصص زنان باشید. این عوارض عبارتند از:

۱- زایمان زودرس
۲- تولد نوزاد با جثه کوچک و وزن کم
۳- پاره شدن کیسه آب در دوران بارداری
۴- افزایش فشار خون مادر
۵- احتمال سقط جنین

دکتر نصرت نقاب

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

پاسخ

3 × 5 =

مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه
تماس با پزشک