درمان ناباروری مردان در اهواز

داشتن فرزند در زندگی مشترک بسیار اهمیت دارد. عمده زوج های جوان بعد از گذر مدت کوتاهی از زندگی مشترکشان به دنبال بچه دار شدن هستند. امروزه بارداری سخت تر از گذشته شده است و زوج ها به راحتی گذشته، بچه دار نمی شوند. در چند دهه قبل، داشتن فرزند زیاد طبیعی بوده و عمدتا در هر خانواده بیشتر از سه فرزند بود. حال اگر زوجی با مشکل نابارری روبرو می شد درمان مشخصی برای آن وجود نداشت و عمدتا زوجین تا آخر عمر بدون فرزند زندگی می کردند.

در حال حاضر با پیشرفت روزافزون علم در هر زمینه ای، برای بیشتر مشکلات سهوالعلاج گذشته درمان مناسبی ارائه شده است. ناباروری نیز در همین دسته قرار گرفته و امروزه درمان های مختلفی برای آن وجود دارد و متخصص ناباروری مطابق با شرایط جسمی بیمار راه مناسب را معرفی می کند.

درمان ناباروری در مردان

ناباروری

بر طبق آمار در بین زوج های ایرانی حدود ۲۰ درصد دچار ناباروری می شوند و باید تحت درمان باشند. یکی از علت ها وجود مشکل نازایی در بین مردان است. که در ادامه به توضیح بیشتر آن می پردازیم .

ناباروری یکی از مشکلاتی است که زمان در آن نقش مهمی دارد و اگر به موقع پیگیری شود و تشخیص مشکل به درستی انجام شود، می تواند در برطرف شدن علت نازایی و داشتن فرزند کمک نماید.

علت ناباروری در مردان

برای بررسی علت نازایی باید وضعیت جسمی مرد و زن ارزیابی شود. در مورد میزان باروری آقایان علاوه بر آزمایش های مختص خون و اسپرم ، سبک زندگی و سابقه بیماری نیز بررسی می شود. گاهی عادات نادرست زندگی می تواند دلیل محکمی برای ناباروری زوج ها باشد. در ادامه به برخی از مواردی که در باروری مردان تاثیر می گذارد، اشاره می شود:

  • استفاده از دخانیات و نوشیدن الکل
  • مصرف برخی داروهای مورد استفاده برای بدن سازی
  • داشتن بیماری های حاد مانند سرطان ، دیابت و …
  • تغذیه غیراصولی
  • داشتن اضافه وزن
  • داشتن سابقه ابتلا به بیماری های آمیزشی مانند سوزاک
  • مشکل فتق بیضه

تاثیر واریکوسل در ناباروری

واریکوسل بر تعداد اسپرم های تولید شده و کیفیت آن ها تاثیر می گذارد به طوری که باعث افزایش دما در بیضه های آقایان می شود . لازم به ذکر است دمای مناسب تولید اسپرم باید از دمای بدن انسان کمتر باشد شاید به این خاطر در قسمت خارجی بدن قرار دارد . واریکوسل متورم شدن سیاهرگ های کیسه بیضه است که این مشکل متاسفانه بدون علامت بوده و بهتر است اقایان نسبت به احساس درد در قسمت کیسه بیضه هنگام نشستن و یا فعالیت های ورزشی هشیار باشند .

برای رفع این مشکل بهترین متخصص درمان ناباروری در ابتدا با آزمایشات لازم قطعیت واریکوسل را تشخیص می دهد و در صورت تاثیر گذاشتن در باروری با جراحی این مشکل را برطرف می نماید.

میزان اسپرم های با کیفیت

اسپرم ها به دلایل مختلف ممکن است توانایی لازم برای باروری تخمک را نداشته باشند . نداشتن تحرک کافی و غیر نرمال بودن و تعداد محدود اسپرم ها می تواند از جمله دلایل این مشکل باشد که به خاطر بهم ریختگی هورمونی ، اختلالات ژنتیکی و یا ضربه ایجاد شود . این مشکل تنها با بررسی آنالیز اسپرم ها ایجاد می شود و بدون علامت است .

روش های درمان باردرای در موارد ذکر شده می تواند با استفاده از تلقیح داخل رحم مادر یا لقاح خارج رحم و یا میکرواینجکشن انجام شود. تشخیص روند درمان و انتخاب روش درمان باید توسط متخصص زنان انجام گیرد .

دکتر نصرت نقاب

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

پاسخ

دوازده + هفت =

مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه
تماس با پزشک