روند و مراحل زایمان سزارین به چه صورت است؟

هر آن چه باید در مورد زایمان سزارین باید دانست را می توانید در این مقاله بخوانید.

خانم ها بعد از آن که دوره نه ماهه خود را می گذارنند، باید منتظر به دنیا آمدن نوزاد خود باشند. برای به دنیا آودرن نوزاد دو روش وجود دارد که هر کدام نحوه و مزایای خود دارد.

زایمان به دو دسته کلی زایمان طبیعی و زایمان سزارین دسته بندی می شود.

در فرآیند زایمان طبیعی، بدن مادر به طور خود به خودی با انقباضاتی که در لگن و رحم مادر ایجاد می کند و با فشار هایی که مادر در حین زایمان به خود وارد می کند، نوزاد را از رحم خارج می کند.

اما ممکن است در حین زایمان طبیعی و یا به طور کلی در مادر و جنین مشکل و یا بیماری وجود داشته باشد که نتوان نوزاد را به طور طبیعی و با زایمان طبیعی به دنیا آورد. در این صورت متخصص زنان اقدام به انجام زایمان سزارین می نمایند.

لازم به ذکر است که بیشتر خانم ها به دلیل ترس از درد های حین زایمان طبیعی، مایلند تا زایمان سزارین انجام دهند. اما امروزه روش های متفاوت و مختلفی وجود دارد که سبب می شود تا مادران کمترین درد را احساس نمایند.

زایمان سزارین

همانطور که گفته شد ممکن است مادر و یا جنین به دلیل داشتن مشکلاتی در دوران بارداری و یا زایمان دارند، باید با انجام زایمان سزارین، جنین را سالم به دنیا آورد.

در گذشته با ایجاد برش طولی که از زیر ناف زده می شد، جنین را از رحم خارج می کردند. این برش ها به دلیل آن که تا زیر شکم مادر ادامه داشت سبب می شد تا مادر بعد از زایمان بسیار با مشکل رو به رو شود .

ولی امروزه به تغییر جهت این برش به حالت عرضی و بر روی شکم، از عوارض بعد از زایمان سزارین کاهش یافته است.

نحوه انجام زایمان سزارین

بعد از ایجاد برش بر روی شکم مادر، اقدام به برش زدن کیسه آب دور جنین می نمایند. این کیسه آب در تمام مدتی که نوزاد در رحم مادر قرار دارد، از جنین محافظت می کند.

بعد از خارج کردن نوزاد از این کیسه آب، بند ناف نوزاد از جای مناسب برش داده می شود. بند ناف در تمام دوران بارداری وظیفه غذا رسانی و تغذیه جنین را بر عهده دارد. ولی بعد از به دنیا آمدن نوزاد آن را برش می زنند.

بعد از گذراندن این دوم مرحله، نوبت به خارج کردن جفت جنین است. بعد از آن که جفت را خارج کردند، شکم مادر را با نخ های بخیه قابل جذب، بخیه می کنند. تمامی این مراحل توسط متخصص زنان انجام می شود.

 دلایل انجام زایمان سزارین

انجام زایمان سزارین صرفا با تایید متخصص زنان و با توجه به شرایط مادر و جنین امروزه انجام می شود. زیرا متخصص زنان در همه دنیا بر این باورند که زایمان طبیعی بهتر از زایمان سزارین است. ولی در برخی از شرایط باید جنین را با زایمان سزارین به دنیا آورد.

برخی از دلایل انجام زایمان سزارین شامل :

پاره شدن کیسه آب

در صورتی که خانمی با پارگی کیسه آب رو به رو شود، باید سریعا به متخصص زنان مراجعه نماید تا به نوزاد آسیبی وارد نشود.

گره خوردن بند ناف

در برخی از موارد که مادر برای زایمان طبیعی اقدام می نماید، ممکن است بند ناف برای جنین مشکلی ایجاد نماید. به همین دلیل سریعاً، باید متخصص زنان اقدام به زایمان سزارین نماید.

چند قلویی

برخی از خانم ها بارداری های دو یا چند قلویی دارند، به همین دلیل نمی توان در این گروه از خانم ها زایمان طبیعی استفاده نمود. زیرا امکان مرگ و میر برای نوزاد وجود دارد.

چاق بودن مادر

در خانم هایی که دارای وزن زیادی هستند و نمی توانند در حین زایمان طبیعی با متخصص زنان همیاری نمایند.

درشت و سنگین بودن نوزاد

در نوزادانی که دارای وزن بالایی هستند و امکان زایمان طبیعی وجود ندارد، باید از زایمان سزارین استفاده نمود. زیرا ممکن است خارج شدن این نوزادان از واژینال سبب شود تا پارگی های پرینه شدید در مادر ایجاد نماید و مادر نیاز به انجام جراحی های ترمیمی داشته باشد.

بروز مشکل برای نوزاد در رحم

ممکن است نوزاد در حین زایمان طبیعی دچار مشکل و یا کاهش ضربان قلب شود. در این شرایط حتما باید زایمان سزارین صورت گیرد.

ابتلای مادر به برخی از بیماری ها

ممکن است مادر به دلیل ابتلا به برخی از بیماری ها امکان زایمان طبیعی نداشته باشد، باید زایمان سزارین انجام دهد.

عدم باز شدن دهانه رحم

در صورتی که زمان تولد نوزاد رسیده باشد ولی دهانه رحم به اندازه کافی باز نشده باشد و یا جنین در موقعیت نامناسب نسبت به رحم قرار گرفته باشد، باید زایمان سزارین انجام شود.

سزارین های قبلی

خانم هایی که در زایمان های قبلی خود، زایمان سزارین انجام داده اند، باید و در صورت تشخیص متخصص زنان خود، اقدام به زایمان سزارین نمایند. برای انجام زایمان مجدد به هر روشی با متخصص زنان خود مشورت نمایید.

شرایط CPD (ناپایداری سفالوپالوویک): در این شرایط ممکن است با دلیل بزرگ تر بودن سر نوزاد نسبت به دهانه رحم و یا کوچک بودن لگن مادر، باید زایمان به طور سزارین انجام شود.

تبخال تناسلی فعال

در صورتی که مادر به تبخال تناسلی فعال مبتلا باشد و قبل از بارداری آن را درمان نکرده باشد، برای جلوگیری از انتقال به نوزاد، زایمان سزارین انجام می شود.

دیابت

مادرانی که به دیابت دوران بارداری مبتلا هستند و یا خود مادر دیابت داشته است، برای کاهش عوارض بعد از وضع حمل، بهترین روش زایمان سزارین است.

پره اکلامپسی

در صورتی که مادر به فشار خون بالا در دوران بارداری مبتلا شده باشد. این عارضه سبب می شود تا میزان کمتری اکسیژن به نوزاد برسد. به همین دلیل خانم هایی که به فشار خون بالا در دوران بارداری و یا پره اکلامپسی مبتلا هستند، توصیه می شود تا زایمان سزارین انجام دهند.

نقص های مادرزادی

ممکن است نوزاد به نقص های مادرزادی مبتلا شده باشد، برای کاهش و یا جلوگیری از افزایش این عوارض زایمان سزارین انجام می شود.

مراقبت های بعد از زایمان سزارین

بعد از انجام زایمان سزارین، شرایط کمی برای مادر و اطرافیان دشوار می باشد. ولی با رعایت مراقبت های بعد از زایمان توسط خانم دکتر نقاب به خانم های عزیز گفته می شود به راحتی می توانند زمان و دوره نقاهت کوتاه تر و بهتری را تجربه نمایند.

  • بعد از انجام زایمان سزارین به مدت ۱۰ روز به مادر استراحت کامل داده شود و انجام فعالیت هایی که ممکن است سبب شود تا به بخیه ها و بدنش آسیب وارد شود، اجتناب شود. در برای انجام کار های خانه نیز توسط خانواده کمک شود تا مادر بتواند به خود و نوزاد تازه به دنیا آمده اش به راحتی رسیدگی نماید.
  • بعد از زایمان حتما مراقب وضعیت نوزاد بود. این مراقبت باید توسط مادر انجام شود. پس مادر باید تا حدود یک ماه بعد از تولد نوزاد خود، با کمک دیگران باید از نوزاد مراقبت های ویژه را انجام دهد.
  • مادر بعد از زایمان ممکن است کمی حساس شود، پس حتما از روحی تحت توجه قرار گیرد تا مشکلی پیش نیاید.

مراقبت های فیزیکی و جسمی بعد از زایمان سزارین

  • بعد از ۲۴ ساعت از زایمان سزراین حتما به مادر استحمام داشته باشد. فقط در حین حمام کردن به دلیل آن که جراحی داشته است، ممکن است به سرگیجه و یا تنگی نفس دچار شود، بهتر است با احتیاط اقدام به استحمام نماید و یا از فردی برای انجام این کار کمک بخواهد.
  • بعد از انجام زایمان و ایجاد برش ممکن است مادر درد داشته باشد، به همین دلیل ممکن است متخصص زنان برای مادر مسکن و یا آنتی بیوتیک تجویز نماید. همچنین ممکن است را های ساده تری برای کاهش درد نیز پیشنهاد نماید.
  • در صورتی که بر روی برش شکمی بعد از زایمان سزارین، پانسمانی گذاشته شود، قبل از ترخیص از بیمارستان برداشته می شود. همچنین ممکن است برای تسریع روند درمان مادر، دارو هایی نیز تجیوز شود تا برای تغذیه مادر و نوزاد موثر و مفید باشد. قبل از ترخیص کامل از بیمارستان تمامی مواردی را که باید در خانه رعایت نمایید را حتما از متخصص زنان خود بپرسید.
برای داشتن تجربه شیرین در خصوص زایمان سزارین خود لازم است تا به بهترین متخصص زنان در اهواز مراجعه کنید. زیرا با انجام این کار به راحتی می توان از بروز عوارض بعد از زایمان به میزان قابل توجهی کاست. همچنین می توان از سلامت مادر و نوزاد بعد از زایمان اطمینان خاطر داشت. به خانم های عزیز که در شهر اهواز هستند و قصد بارداری و زایمان دارند میتوانند به خانم دکتر نقاب، متخصص زنان در اهواز و مراجعه نمایند.جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های ۳۳۳۶۴۵۵۴-۰۶۱ تماس حاصل فرمائید .

 بعد از به دنیا آمدن نوزاد، رحم شروع به انجام فرایند انفوزیون و یا همان جمع شدن می نماید. میزان جمع شدن رحم تا حالتی عادی قبل از بارداری ادامه پیدا می کند. به همین دلیل رحم شروع به خونریزی می نماید. این خونریزی ها ممکن است تا ۶ هفته بعد از زایمان ادامه داشته باشد. در این مدت از پد های بهداشتی حتما استفاده شود ولی استفاده از تامپون ها اکیدا ممنوع است.

  • بعد از انجام زایمان سزارین، برای بهبود درد و کاهش گرفتگی های عضلات بدن، پیاده روی آرام توصیه می شود.
  • در صورتی که دمای بدن بیش از ۳۸ درجه سانتی گراد بود، حتما با متخصص زنان تماس حاصل شود.
  • سر درد های شدیدی که بعد از زایمان شروع می شود و کاهش پیدا نمی کند. حتما با پزشک در میان گذاشته شود.
  • درد های ناگهانی شکمی، احساس سوزش و درد در ناحیه شکم بدون دلیل را حتما به پزشک مطرح شود.
  • در صورت بروز بوی ناخوشایند از ترشحات واژن، حتما با متخصص زنان صحبت شود.

مراقبت های در خانه بعد از سزارین

  • بعد از انجام زایمان سزارین باید تمامی مراقبت های بهداشتی که توسط متخصص زنان توصیه شده است رعایت شود.
  • از انجام فعالیت های سنگین و یا کارهایی که سبب شود تا مادر خسته شود، اجتناب شود.
  • در روزهای اولیه بعد از زایمان از جا به جا کردن وسایل سنگین خودداری شود. همچنین کار های داخل خانه را فرد دیگری غیر از مادر انجام دهد.
  • بعد از زایمان به مدت مدت ۶ هفته فرد به خونریزی دچار می شود و ممکن است این خونریزی از لک بینی تا خونریزی شدید ادامه داشته باشد، در صورتی که مادر از این وضعیت، ناراحت است و یا برای او کمی غیر منطقی است، حتما به متخصص زنان خود اطلاع دهد.
  • حتما در رژیم غذایی از مایعات و مواد غذایی و خوراکی سالم استفاده شود. همچنین سبزیجات و میوه جات استفاده شود تا از بروز یبوست جلوگیری شود.
  • توصیه می شود تا برای کاهش احتمال ابتلا به یبوست در مادر، پیاده روی آرام در طی روز داشته باشد.
  • در صورت بروز تب و یا قرمزی در هر قسمت از بدن، حتما به متخصص مراجعه شود.

موارد زیر را حتما بعد از زایمان باید رعایت کنید:

  • عدم داشتن مقاربت جنسی تا زمانی که متخصص زنان، منع کرده است.
  • استفاده از تامپون به جای پد
  • نرفتن به استخر، سونا و حمام های آب گرم
  • بلند نکردن اجسام سنگین تر از وزن نوزاد
  • عدم انجام فعالیت های ورزشی تا زمانی که متخصص زنان منع کرده است.

ورزش، حداقل تا زمانی که مراقبت های بهداشتی شما به شما می دهد پیش بروید

مراقبت های روحی بعد از زایمان سزارین

  • مادر بیشترین زمان خود را با نوزاد خود بگذراند.
  • در صورتی که مادر در حین شیردهی با مشکل رو به رو است حتما به متخصص زنان اطلاع دهد.
  • به دلیل زایمانی که مارد داشته بیشتر تحت فشار روحی و جسمی است. پس هم خود مادر و اطرافیان باید در این خصوص همکاری و همراهی لازم را به دلیل تغییری که در روند زندگی شان ایجاد شده نمایند.
  • به دلیل تغییراتی که در وضعیت ظاهری و  جسمی مادر پیش می آید ممکن است مادر از نظر روحی با مشکل رو به رو شود. در این خصوص باید همسر یاری نماید.

دکتر نصرت نقاب

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

پاسخ

1 × 3 =

مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه
تماس با پزشک