زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان می شود؟

زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست با افرادی که HPV روی پوست خود دارند منتقل می شود. در حین رابطه جنسی واژینال و مقعدی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. همچنین به ندرت از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل می شود. زگیل تناسلی بیماری رایج در بین افراد می باشد و هر فردی اعم از زن و مرد می توانند به آن مبتلا شوند. یکی از شایعترین بیماری های مقاربتی ویروس پاپیلومای انسانی میباشد.این ویروس می تواند از طریق تماس پوستی انتقال پیدا کند . پاپیلومای انسانی انواع مختلفی دارد. برخی از انواع این ویروس منجر به ایجاد زگیل تناسلی شده که به آنها کم خطر ونوعی دیگر از آنها منجر به سرطان دهانه رحم می شود که به آنها پر خطر می گویند. هیچ درمان شناخته شده ای برای ویروس عامل زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم وجود ندارد اما واکسن هایی موجود هست که می توانند در مقابل برخی از انواع این ویروس ها از شما مراقبت کنند.

زگیل تناسلی زائده های پوستی هستند که در کشاله ران، ناحیه تناسلی و یا در اطراف مقعد به وجود می آیند. این زائده های پوستی می توانند از لحاظ اندازه و شکل بایکدیگر متفاوت باشند. برخی از آنها شبیه به لکه های صاف سفید رنگ میباشند و برخی دیگر به شکل برآمدگی هایی شبیه به خوشه های کوچک گل کلم به چشم میاید. در برخی موارد زگیل تناسلی اصلا دیده نمی شود.

چه چیزی باعث زگیل تناسلی می شود؟

HPV یک ویروس است. انواع خاصی از این ویروس می توانند باعث زگیل تناسلی گردد و برخی دیگر از آنها باعث تغییرات غیر طبیعی سلول های دهانه ی رحم و سرطان دهانه ی رحم گردد.

ویروس پاپیلومای انسانی و زگیل تناسلی می توانند از طریق تماس جنسی از شخص مبتلا به شخص سالم انتقال پیداکنند و جزء بیماری های مقاربتی محسوب شوند.

علائم زگیل تناسلی چه چیزهایی هستند؟

اکثر افراد آلوده به HPV هیچ علائمی ندارند. اما اگر علائمی نیز داشته باشند، ممکن است بسیار خفیف باشد و حتی خود فرد مبتلا نیز متوجه وجود این ویروس و علائم آن نگردد. علائم ممکن است شامل درد، خارش و خونریزی باشد و در برخی موارد امکان دارد این زگیل های تناسلی توسعه پیدا کنند، به گونه ای که با چشم عادی دیده شوند.

اگر علائم بالا را مشاهده کردید بدانید که ۲ تا ۳ ماه از تماس جنسی خطر ساز و ابتلای شما به ویروس زگیل تناسلی گذشته است. البته در برخی موارد این زمان می تواند کمتر (تا ۳ هفته بعد از مواجهه با عفونت) یا بیشتر (سال ها بعد از مواجهه با عفونت) نیز باشد.

زگیل تناسلی قابل دیدن، در دورانی خودرانشان میدهد که عفونت در حالت فعال قرار دارد اما انتقال ویروس ربطی به فعال و یا غیر فعال بودن عفونت ندارد و حتی در زمانی که عفونت غیر فعال باشد نیز می تواند از فرد مبتلا به ویروس زگیل تناسلی به فرد سالم انتقال پیداکند.

تشخیص زگیل تناسلی و ابتلا به ویروس پاپیلومای تناسلی

پزشک با معاینه بالینی و مشاهده ناحیه تناسلی و اطراف مقعد، اغلب می تواند زگیل تناسلی را تشخیص دهد. ممکن است متخصص زنان در مورد علائم شما و همچنین عوامل خطر سازی مانند رابطه جنسی محافظت نشده و یا هر چیز دیگری که خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش دهد، سوالاتی بپرسد. در برخی از موارد، پزشک جهت انجام آزمایش، از بافت زگیل تناسلی نمونه برداری می کند.

در مورد خانم ها، اگر تست پاپ اسمیر آنها غیر طبیعی شود، پزشک آزمایش تشخیص ویروس HPV را تجویز می کند.
درمان زگیل تناسلی

هیچ درمانی برای ویروس HPV و زگیل تناسلی وجود ندارد اما می توان با استفاده از روش های درمانی علائم آن را تسکین داد و یا از بین برد.

اگر با زگیل های تناسلی قابل مشاهده روبه رو شدید در مورد درمان آن با پزشک مشورت شود. البته معمولا این زگیل ها خود به خود ناپدید می شوند اما در برخی موارد هم ممکن است پیشرفته شود. بسیاری از افراد برای رفع علائم و همچنین به خاطر ظاهر و شکل این زگیل ها برای درمان بیماری اقدام می کنند. اما اگر علائم این بیماری شما را اذیت نمی کند و در مورد شکل ظاهری زگیل تناسلی نگران نیستید، می توانید منتظر بمانید تا این زگیل ها به خودیه خود از بین بروند. اگر مشاهده کردید که زگیل های تناسلی به جای ازبین رفتن بیشتر گسترش می یابند حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر تصمیم گرفته اید که برای درمان زگیل تناسلی دست به کارشوید، در مورد مناسبترین روش درمانی با پزشک مشورت کنید و از درمان خودسرانه خودداری کنید. در صورت لزوم پزشک شما داروهایی را برای شما تجویز خواهند کرد و روش استفاده از آن را نیز به شما اموزش میدهند و یا اینکه پزشک شما می تواند این زگیل های تناسلی را به کمک لیزر، جراحی و یا انجماد از بین ببرد.

حتی اگر علائم و نشانه های زگیل تناسلی با درمان و یا بدون کمک روش های درمانی، از بین رفتند، بدانید که عفونت HPV می تواند در بدن شما باقی مانده باشد. با اینکه تمام علائم این بیماری امکان دارد از بین رفته باشد اما ممکن است زگیل تناسلی توسط خود شما و از طریق رابطه ی جنسی به همسرتان منتقل شود.

پیشگیری از زگیل تناسلی و ویروس HPV

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری زگیل تناسلی و یا سایر بیماری های مقاربتی حتما نکات ایمنی زیر را رعایت نمایید:

از کاندوم استفاده شود. ممکن است کاندوم خطر انتقال و انتشار ویروس زگیل تناسلی را کم کند لذالازم به ذکراست که در حین رابطه جنسی پوست سایر نقاط آلوده به ویروس نیز ممکن است با هم تماس داشته باشند و منجر به بروز بیماری زگیل تناسلی شوند.

از داشتن روابط جنسی آزاد و پر خطر خودداری کنید اما در صورت داشتن اینگونه روابط حتما در مورد بیماری های مقاربتی با طرف مقابل صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که شریک جنسیتان در معرض خطر ابتلا به بیماری های جنسی قرارنگرفته است. به یاد داشته باشید که امکان دارد یک فرد به بیماری زگیل تناسلی مبتلا باشد بدون آنکه از این قضیه خبر داشته باشد.

اگر شما هر گونه علائمی مبنی بر ابتلا به بیماری مقاربتی دارید، از داشتن رابطه جنسی پرهیزکنید.

از رابطه ی جنسی با افرادی که علائم بیماری های مقاربتی را دارند و یا امکان دارد در معرض بیماری های مقاربتی بوده باشند اکیدا خودداری نمایید. از برقراری رابطه جنسی با کسانی که با شما نسبتی ندارند خودداری کنید . داشتن بیشتر از یک نفر شریک رابطه جنسی می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را بالا ببرد .

اگر سن شما ۲۶ سال و یا کمتر است می توانید واکسن HPV را استفاده کنید. واکسن های Cervarix و Gardasil شما را در مقابل دو نوع از ویروس های HPV که منجر به سرطان دهانه رحم می شوند، محافظت می کنند.Gardasil نیز شما را در مقابل دو نوع دیگر از ویروس های HPV که منجر به زگیل تناسلی می شوند محافظت می کند.

آزمایش زگیل تناسلی

پزشک ممکن است یک محلول اسیدی ملایم به نام تست استووایت را روی پوست قرار دهد تا زگیل تناسلی را بیشتر نمایان کند. ممکن است باعث احساس سوزش خفیف شود. پزشک ممکن است تشخیص دهد نیاز به معاینه لگن نیز داشته باشید، زیرا زگیل تناسلی می تواند در اعماق بدن شما ایجاد شود.

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

در حالی که زگیل های تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می روند، HPV خود می تواند در سلول های پوست شما باقی بماند. این بدان معنی است که ممکن است در طول زندگی خود چندین بار شیوع داشته باشید. بنابراین مدیریت علائم مهم است زیرا می خواهید از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید. گفته می شود، زگیل تناسلی می تواند به دیگران منتقل شود، حتی اگر زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگری وجود نداشته باشد.

ممکن است بخواهید زگیل تناسلی را برای تسکین علائم دردناک یا به حداقل رساندن ظاهر آنها درمان کنید. با این حال، شما نمی توانید زگیل تناسلی را با داروهای رفع زگیل بدون نسخه درمان کنید.

داروهای موثر بر زگیل تناسلی

پزشک ممکن است درمان های موضعی زگیل را تجویز کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• imiquimod (الدارا)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (کاندیلوکس)
  • تری کلرواستیک اسید یا TCA

عمل جراحی زگیل تناسلی

اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نرفت، ممکن است برای برداشتن آنها به جراحی جزئی نیاز داشته باشید. پزشک شما همچنین می تواند زگیل ها را از طریق این روش ها حذف کند:

• کوتر الکتریکی یا سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی
  • کرایوسرجری یا انجماد زگیل
  • درمان های لیزری
  • برداشتن یا بریدن زگیل
  • تزریق داروی اینترفرون
  • درمان های خانگی برای زگیل تناسلی
  • از درمان های OTC برای زگیل دست در زگیل تناسلی استفاده نکنید.

زگیل های دست و تناسلی توسط گونه های مختلف HPV ایجاد می شوند. درمان های طراحی شده برای سایر نواحی بدن اغلب بسیار قوی تر از درمان های مورد استفاده در ناحیه تناسلی هستند.

استفاده از درمان های نادرست ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ضرر دارد.

برخی از درمان های خانگی برای درمان زگیل تناسلی مفید هستند. همیشه قبل از امتحان یک درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

عوامل خطر زگیل تناسلی

هر فرد فعال از نظر جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV است. با این حال، زگیل تناسلی برای افرادی که:

• چندین شریک جنسی داشته باشید.
  • سیستم ایمنی ضعیف شده اند.
  • زیر ۳۰ سال هستند.

سایر عوارض احتمالی HPV چیست؟

زگیل تناسلی یک گونه کم خطر عفونت HPV است.

سویه های پرخطر مانند HPV 16 و HPV 18 در اکثر سرطان های دهانه رحم نقش دارند. آنها همچنین می توانند منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم شوند که به آن دیسپلازی می گویند.

سایر انواع HPV نیز ممکن است باعث سرطان فرج شوند. آنها همچنین می توانند باعث شوند:

• سرطان آلت تناسلی
  • سرطان مقعد
  • سرطان حنجره
  • سرطان مری

چگونه از زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

برای کمک به پیشگیری از زگیل تناسلی، واکسن‌های HPV، کاندوم و سایر روش‌های مانع در دسترس هستند:

گارداسیل و گارداسیل ۹ می توانند از افراد با هر جنسیت در برابر شایع ترین گونه های HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند محافظت کنند و همچنین می توانند در برابر سویه های HPV که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند محافظت کنند.

افراد ۹ تا ۴۵ ساله می توانند این واکسن ها را دریافت کنند. آنها بسته به سن در یک سری دو یا سه واکسن تجویز می شوند. هر دو نوع واکسن باید قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شود تزریق شود، زیرا این واکسن ها قبل از قرار گرفتن در معرض HPV بسیار موثر هستند.

استفاده از کاندوم یا دم دندان در هر بار رابطه جنسی نیز می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. نکته مهم استفاده از یک مانع فیزیکی برای جلوگیری از انتقال است.

چه زمانی باید با متخصص زنان تماس بگیرید؟

اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند تشخیص دهند که آیا شما زگیل دارید و بهترین گزینه های درمانی شما چیست.

علاوه بر این، مهم است که با شریک جنسی خود صحبت کنید. این ممکن است دشوار به نظر برسد، اما باز بودن در مورد وضعیت خود می تواند به شما کمک کند از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به عفونت HPV و زگیل تناسلی محافظت کنید.

زگیل تناسلی عارضه عفونت HPV کم خطر است که شایع و قابل درمان است. آنها می توانند در طول زمان ناپدید شوند، اما درمان برای جلوگیری از بازگشت آنها و عوارض احتمالی ضروری است.

1 thoughts on “زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان می شود؟

1. مهسا افتخاری - سپتامبر 24, 2023 در 8:30 ب.ظ

سپاس فراوان از مطالب بسیار خوب شما درباره درمان زگیل تناسلی. مطالب بسیار عالی و مفید و کاربردی بود. متشکرم

بیست + سه =