مهم ترین علل ناباروری در زنان چیست؟

علل ناباروری در زنان، متنوع است و معمولا از هر ۶ زوج یک زوج به ناباروری دچار می شود، در این شرایط زوجین برای بچه دار شدن باید تحت نظر دکتر متخصص این امر قرار گرفته و با مصرف دارو یا روش های مختلف، این مشکل را برطرف کنند، همچنین قبل از اقدام به بارداری بهتر است علل و عواملی که باعث ناباروری می شود را به خوبی بررسی کنید؛ در ادامه این نوشته درباره شایع ترین علل ناباروری برای شما توضیحات بیشتری خواهیم داد.

آیا می دانستید که می تون ناباروری را با روش های جدید و متدهای نوین درمان کرد ؟؟؟ دکتر نصرت نقاب متخصص زنان و زایمان متخصص درمان نازایی و فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری می تواند با بهترین روش ها علل ناباروری در زنان را بررسی و نازایی و ناباروری را درمان کند . شما عزیزانی که به هر علتی نابارور هستید می توانید با تماس و مراجعه به دکتر نصرت نقاب به ناباروری خود پایان دهید . جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های ۳۳۳۶۴۵۵۴-۰۶۱ تماس حاصل فرمائید .

علت های ناباروری در زنان

ناباروری علت های مختلفی می تواند داشته باشد در درجه اول رابطه جنسی باید به صورت صحیح انجام شود تا بتوان یک باروری طبیعی داشت، در مواردی مانند اختلال روحی و روانی، بیماری هایی مثل دیابت، ممکن است ناتوانی های جنسی به وجود آورد و این خود به تنهایی بزرگ ترین مشکل می باشد و اگر ما مطمئن شویم که زوجین مشکل در روابط جنسی ندارند و به صورت طبیعی درهرهفته ۳ مرتبه رابطه جنسی برقرار می کنند و بعد از یک سال رابطه صحیحی که هیچ روش جلوگیری در آن وجود نداشته است، بارداری اتفاق نیفتاده باشد در این مواقع باید به دنبال علت ها بود، در ادامه علل اصلی ناباروری را برای شما شرح خواهیم داد.

مطالب جالب: علل ناباروری مردان

علت ناباروری زنان
  1. سن:

هرچه سن بالاتر رود امکان بارداری نیز کمتر می شود، به طور کلی اوج زمان بارداری برای زنان بین ۲۰ تا ۳۰ سال است، و بعد از آن ذخایر تخمک به ندرت کم شده و کیفیت باروری خود را از دست می دهند؛ تمامی مادران تا سن ۳۵ سالگی می توانند به صورت طبیعی بارداری شود و بعد از آن به ندرت نازایی در آنها بیشتر می شود؛ اگر سن شما بالای ۳۵ سال است و ۶ ماه از اقدام شما برای بارداری گذشته و نتیجه ای حاصل نشده، بهتر است به دکتر متخصص نازایی مراجعه کنید.

۲٫ چرخه پریودی نامنظم:

چرخه پریود بین ۲۸ تا ۳۰ روز است، و اگر در روند عادت ماهانه شما، تداخل ایجاد می شود و این زمان به صورت مداوم عقب و جلو می شود، امکان بارداری شما کم است و باید برای تنظیم کردن این دوره به دکتر مراجعه کنید.

۳٫ اضافه وزن:

اضافه وزن یا کاهش وزن زیاد، می تواند منجر به ناباروری شود زیرا؛ در زمانی که اضافه وزن شما زیاد است چربی های زیاد اسن باعث اختلال در کار هورمون ها می شود، معمولا نابابروری و یا زایمان های خطرناک و سقط های متداوم در بانوانی که اضافه وزن دارند بسیار زیادی است؛ بهتر است برای کنترل وزن قبل از اقدام به بارداری به دکتر تغذیه مراجعه کنید.

مطالب مفید: درمان تنبلی تخمدان

۴٫ تداخل در تخمک گذاری:

در تداخل تخمک گذاری، تخمک به اندازه کافی بالغ نمی شود و یا تخمکی که وجود دارد بسیار ضعیف است و در این صورت، تخمدان امکان آزادسازی تخمک را ندارد، این مشکل را می توان از روزی عادت ماهانه فرد تشخیص داد، به صورتی که اگر پریود فرد به صورت مدام در تاخیر باشد یعنی تخمک گذاری با مشکل مواجه است.

دلایل ناباروری

۵٫ تخمدان پلی کیستیک:

در بانوان مبتلا به این مشکل، فولیکول های ریزی درون تخمدان وجود دارد که بالغ نخواهند شد و در نتیجه، آزادسازی تخمک انجام نخواهد شد، این مورد نیز باعث چرخه پریودی نامنظم شده و در قسمت های مختلف بدن فرد جوش های چرکی به وجود می آید؛ بعد از برطرف شدن این مشکل فرد می تواند با روش مخصوصی که دکتر به او توصیه می کند باردار شود.

۶٫ استرس و اضطراب:

استرس و تنش منجر به عقب افتادن بارداری می شود، اگر در ماه های اولیه تصمیم به بارداری هستید و هنوز نتیجه ای حاصل نشده، بهتر است استرس های خود را کم کنید؛ استرس زیاد باعث تغییرات هومونی شده و حتی می تواند بر روی روند تخمک گذاری شما تاثیرگذار باشد.

۷٫ مصرف دخانیات

مصرف زیاد مواد الکلی و استفاده زیاد از دخانیات باعث می شود بارداری شما با تاخیر مواجه شود، و حتی می تواند به ناباروری شما منجر شود؛ بهتر است اگر علاقه به مادر شدن دارید از همین ابتدا مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی را به طور کامل کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید: بلوغ زودرس و تاثیر آن در ناباروری

۸٫ عفونت و باکتری

معمولا بر اثر برقراری رابطه جنسی، بانوان به عفونت های رحمی دچار می شوند و بعضی از آنها اقدام به برطرف کردن این عفونت ها با استفاده از روش های سنتی می کنند اما؛ لازم به ذکر است که با این روش ها مشکلات از ریشه حل نشده و با گذشت زمان باعث ناباروری می شود؛ از این رو بهتر است به دکتر متخصص برای برطرف کردن این مشکل مراجعه کنید.

ناباروری و علل آن

تشخیص ناباروری در زنان

اصلی ترین روش برای تشخصی ناباروری زنان معاینات فیزیکی می باشد، و برای انجام معاینات فیزیکی معمولا از روش های زیر انجام می شود:

  • تست خون و رحم برای اطلاع از مشکلات هورمونی و نیز وجود عفونت ها
  • بررسی های لگن و سینه
  • نمونه برداری از ترشحات و بافت رحم
  • بررسی توسط لاپراسکوپی که دید کاملی از اعضا داخلی شما را به دکتر می دهد.
  • سونوگرافی برای بررسی رحم و تخمدان
  • سونوهیستروگرام برای اطلاع دقیق ار مشکلات رحم

جمع بندی نوشته

علل مختلفی برای ناباروری وجود دارد، که گاهی با رعایت کردن و کنترل کردن آنها می توانید، مشکلات را برطرف کنید و برای برطرف کردن مشکلات وخیم دیگر نیاز است که حتما تحت نظر دکتر متخصص قرار بگیرید؛ در بالا تعدادی از عوامل که بسیار مهم بودند را برای شما مطرح کردیم، اما ممکن است دلایل دیگری نیز برای ناباروری وجود داشته باشد که تنها در صورت مراجعه به پزشک می توان آنها را برطرف کرد؛ دکتر نصرت نقاب بهترین دکتر ناباروری در اهواز است که می توانید برای مشکلات مختلف خود به ایشان مراجعه کنید.

دکتر نصرت نقاب

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

پاسخ

2 × 5 =

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
تماس با پزشک