دلایل ناباروری در مردان چیست؟

دلایل ناباروری در مردان متنوع است، و بستگی دارد چه عادات غذایی و رفتاری دارند و در چه سنی هستند؛ بسیاری از مشکلات ناباروری مردان ریشه در آسیب های وارد شده به آنها در کودکی یا در حوادث است، برای اطلاع دقیق از ناباروری و رفع آن در مردان بهتر است بعد از حدود ۶ ماه از رابطه جنسی و اقدام به بچه دار شدن، و موثر نبودن آن حتما به پزشک مراجعه شود؛ به طور کلی اگر مواردی که در ادامه مطرح می کنیم را دارا بودید، بهتر است به دکتر متخصص ناباروری مراجعه کنید.

ناباروری مردان

ناباروری در مردان

به حالتی گفته می شود که فرد با داشتن فعالیت جنسی، و بدون استفاده از ابزار و روش های پیشگیری توانایی باروری نداشته باشد، ناباروری مردان تحت تاثیر کیفیت مایع منی و تعداد اسپرم ها و قدرت حرکت آنها می باشد و در صورتی که، در یکی از این موارد مشکلی به وجود آید توانایی باروری فرد کاهش پیدا میکند؛ با توجه به تحقیقات انجام شده میزان ناباوری مردان ۲۰ درصد است.

مطالب جالب: درمان ناباروری مردان

دلایل ناباروری در مردان

برای ناباروری مردان دلایل مختلفی وجود دارد، که بعضی از آنها تحت تاثیر صدمات بیرونی می باشند و بعضی از آنها نیز به صورت مادرزادی است، در ادامه اصلی ترین و شایع ترین دلایل ناباروری در مردان را برای شما شرح خواهیم داد؛ می توانید برای برطرف کردن این مشکل بعد از ازدواج به دکتر متخصص ناباروری مراجعه کنید، دکتر نصرت نقاب بهترین دکتر در این حوزه می باشد و می تواند به شما در بچه دار شدن و برطرف کدن مشکلات ناباروری کمک کند.

  1. اختلالات در اسپرم:

اسپرم در بارداری حرف اول را می زند، اگر تعداد و کیفیت اسپرم مناسب نباشد، امکان لقاح وجود نخواهد داشت، ای مورد اصلی ترین دلیل در ناباروری مردان است، در این حالت اسپرم یا خیلی کم و یا خیلی ضعیف است و توانایی رفتن به سمت تخمک را ندارد، اصلی ترین دلیل این مشکل قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر و فلزلت سمی است.

۲٫ واریکوسل:

در این بیماری سیاهرگ ها در اطراف بیضه دچار پیچ خوردگی می شوند و باعث بالا رفتن دمای بیضه ها خواهد شد، و در شرایط خیلی وخیم باعث ناباروری است.

۳٫ برگشت انزال:

در این مشکل اعصاب و ماهیچه های مثانه اجازه خارج شدن مایه منی را به فرد نمی دهند و در نتیجه، آن به داخل مثانه باز میگردد، این مشکل نی تواند در اثر مصرف داروهای مختلف صورت پذیرد.

ناباروری در مردان

۴٫ انسداد مجاری اسپرم:

انسداد مجاری اسپرم ممکن است در اثر جراحی، مشکلات در رشد، عفونت های مداوم، و آسیب دیدگی های مداوم اتفاق افتاده باشد، این مشکل باعث می شود اسپرم های در زمان انزال خارج نشوند و در نهایت عمل باروری انجام نخواهد شد.

۵٫ اختلالات هورمونی:

اسپرم ها توسط هورمون های جنسی و توسط غده هیپوفیز ساخته می شوند، گه در صورت اختلال در این قسمت، ساخت و تولید اسپرم نیز با مشکل روبرو شده و فرد توانایی باروری را از دست خواهد داد.

۶٫ مصرف دارو

استفاده از داروهای ضد افسردگی، فشار خون و…. باعث کاهش تولید اسپرم شده و می تواند بعد از مدت طولانی مصرف توانایی باروری را از مردان سلب کند.

بیشتر بخوانید: نقش اسپرم در IVF

علل بالا برد در صد ناباروری در مردان

بعضی از بیماری ها و مشکلات در مردان وجود دارد، که احتمال باروری را در آنها به میزان زیادی کاهش می دهد، در ادامه شایع ترین این موارد را می توانید مطالعه کنید.

  1. بیماری هایی که باعث ایجاد مشکل در بدن شده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهند مانند: دیابت، ام اس و…
  2. ابتلا به سندرم های کلاین فلتر و کارتانژر
  3. هر نوع اختلالی در غده هیپوفیز، باعث مشکل در تولید اسپرم و در نهایت مشکل در باروری فرد می شود.
  4. افرادی که سو تغذیه دارند به دلیل ضعف بدنی اسپرم آنها توانایی رساندن خود به تخمک را ندارد.
  5. آسیب های فیزیکی و نخاعی و همچنین در معرض گرما قرار گرفتن بیضه ها
  6. مشکلات مادرزادی در ساختار بیضه ها می تواند در ناباروری مردان نقش داشته باشد.
  7. عفونت های مختلف؛ مانند اوریون می تواند در ناتوانی در باروری اثر زیادی داشته باشد.
  8. مواجه با مواد شیمیایی مضر یا فلزات سنگین
  9. اعتیاد و استفاده زیاد از مواد الکلی و سیگار و قلیان می تواند، تاثیر زیادی در ناباروری داشته باشد.
  10. چاقی از دلایلی است که باعث عدم توانایی باروری مردان می شود.
دلایل ناباروری مردان

خلاصه مطالب

برای ناباروری مردان دلایل بسیار زیادی وجود دارد، در صورت داشتن هر کدام از موارد بالا بهتر است به دکتر متخصص ناباروری مراجعه کنید تا به شما در باروری کمک کند، بهترین دکتر در این زمینه در شهر اهواز نصرت نقاب می باشد، ایشان سابقه طولانی در درمان ناباروری زنان و مردان دارند و می توانند به خوبی شما را راهنمایی و درمان کنند، تا بتوانید نوزاد خود را در آغوش بگیرید؛ می توانید از طریق شماره موجود در سایت و شبکه های اجتماعی، اقدام به دریافت نوبت از ایشان کنید.

دکتر نصرت نقاب

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

پاسخ

1 + هجده =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
تماس با پزشک