عمل هیستروسکوپی در درمان ناباروری

هیستروسکوپی یک روش کم تهاجمی محسوب می شود که با استفاده از یک ابزار منعطف و یک دوربین انجام می شود. لوله هیستروسکوپ که دوربین مناسبی به انتهای آن متصل است برای تشخیص و درمان شرایط مختلف پاتولوژیکی در رحم استفاده می شود. آیا از بیماری های رحم رنج می برید ولی علت آن را نمی دانید؟ آیا مدت هاست برای بارداری اقدام کرده اید اما همچنان بدون نتیجه بوده است؟ با ما همراه باشید تا راه حل تمام مشکلات از این قبیل را بیابید.

هیستروسکوپی

هیستروسکوپی تشخیصی

این دستگاه برای تشخیص انواع بیماری های رحمی بسیار کاربردی است و در مواردی که علائمی از بیماری وجود دارد این دستگاه به کمک تشخیص درست می آید. برخی ازعلت هایی که به دنبال آن این تست انجام می شود عبارتند از :

  • بررسی خونریزی مشکوک و غیر نرمال از رحم
  • بررسی ترشحات غیر معمول واژن
  • بررسی علت ناباروری
  • پیدا کردن علت سقط های مکرر جنین
  • تشخیص وجود فیروم و نوع دقیق آن
  • بررسی و تشخیص درست از میزان شدت سرطان دهانه رحم
  • بررسی های لازم قبل از انجام جراحی

در چه مواردی هیستروسکوپی برای تشخیص توصیه نمی شود؟

در افرادی که مبتلا به عفونت لگنی هستند و یا سرطان دهانه رحم در آن ها وجود دارد بهتر است از این تست تشخیصی استفاده نکنند. این بررسی ممکن است به مخاط رحم فشار وارد کند و درصد انتقال عفونت به قسمت های دیگر را بیشتر نماید. در این حالت عموما مصرف آنتی بیوتیک قبل از انجام هیستروسکوپی به بیمار تجویز می شود . البته احتمال دارد استفاده از هیستروسکوپی خطر انتقال سلول بدخیم در افرادی که سرطان دهانه رحم دارند، را نداشته باشد . اما متخصص زنان عموما توصیه به استفاده از این روش تشخیصی نمی کند.  

آمادگی قبل از هیستروسکوپی تشخیصی

برای انجام این تست نیاز به آمادگی خاصی نیست و تنها برای راحتی بیمار ممکن است نیم ساعت قبل به بیمار داروهای مسکن تجویز شود. زمان مناسبی که برای انجام تست هیستروسکوپی به بیمار توصیه می شود بعد از پایان یافتن دوره عادات ماهانه است. در این زمان مخاط رحم در نازک ترین وضعیت خود قرار دارد و روند انجام را آسان تر می کند. در هنگام شروع تست از بی حسی موضعی استفاده می شود که در دهانه رحم تزریق می شود.

روند انجام هیستروسکوپی

این عمل یک روش سرپایی است که در مطب ویا بیمارستان صورت می گیرد. در این روش ، لوله های هیستروسکوپ که به صورت یک  تلسکوپ ، دوربینی در انتها دارند وارد رحم می شود تا حفره رحم قابل مشاهده باشد. برای بررسی و مشاهده بهتر ، داخل رحم را با گاز دی اکسید کربن و یا سرم های مخصوص  پر می کنند تا این بررسی برای متخصص زنان هموارتر گردد.

عکس هایی که توسط دوربین تهیه شده به یک صفحه نمایش انتقال داده می شود و متخصص زنان شرایط موجود در داخل رحم را تشخیص خواهد داد. در این مسیر ممکن است بیمار هنگام وارد شدن لوله هیستروسکوپ حس خوشایندی نداشته باشد چون غشای مخاطی رحم نازک است. با بهره گیری از این روش می توان در طول بررسی، نمونه برداری از بافت انجام شود و یا چسبندگی رحم و یا خارج کردن پولیپ رحم و فیبروم رحم میسر گردد. این روش جزو ابزارهایی است که در حین تشخیص می توان از درمان نیز بهره برد و هر دو کار را با هم انجام داد.

مزایای هیستروسکوپی

امکان مشاهده حفره رحم وجود دارد و متخصص به طور دقیق می تواند عوامل بیماری را تشخیص دهد. به طور همزمان می توان جراحی انجام شود و با تشخیص بیماری، درمان نیز در همان مرحله صورت گیرد. ( تشخیصی و درمانی بودن هیستروسکوپی در بهره گیری از روش هیستروسکوپی می توان تشخیص و کنترل خونریزی هایی که به صورت غیر طبیعی در بیمار وجود دارد ، بررسی شود . این راه توانسته جایگزین مناسبی برای روش هایی مانند کورتاژ شود. با این روش تمام قسمت های غیر قبل دسترس برای تشخیص بافت های سرطانی و یا پیش سرطانی مهیا می شود که خود تحولی در درمان و پیشگیری از سرطان های رحم محسوب می گردد.

یائسگی زودرس بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا یکی از علل ناباروری در زنان محسوب می شود.  دکتر نصرت نقاب فوق تخصص نازایی در اهواز می توانند شما را در این رابطه راهنمایی کنند. در صورت تمایل با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید پیج اینستاگرام ایشان را مشاهده کنید.

هیستروسکوپی در درمان ناباروری

برای ناباروری دلایل مختلفی وجود دارد که هر کدام می تواند به نوبه خود عاملی اثر گذار برای ناباروری باشد. بیماری هایی مانند فیبروم رحم، آندومتریوز، پولیپ رحم، چسبندگی رحم و یا عوامل مشابه باعث می شوند لانه گزینی جنین در رحم صورت نگیرد . با استفاده از روش هیستروسکوپی می توان برای تشخیص و درمان هر کدام از این بیماری ها اقدام نمود و با برطرف نمودن آن ها، شرایط را برای تخمک گذاری و باروری تخمک فراهم کرد.

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده می توان به این نتیجه رسید که با پیشرفت تکنولوژی و بروز شدن علم ، روش های مناسبی برای درمان بیماری ها ارائه شده است که با بهره جستن از آن ها می توان سلامتی را به بیماران بازگرداند. هیستروسکوپی نیز یکی از این روش ها است که کمک شایانی در عرصه بیماری های زنان نموده است. هیستروسکوپی با از بین بردن عوامل ناباروری، داشتن فرزند را امری تحقق یافتنی کرده و شما می توانید با مراجعه به یک متخصص زنان خوب این مسیر را برای خود هموار سازید.

 

دکتر نصرت نقاب

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

پاسخ

شانزده − 1 =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
تماس با پزشک