مسمومیت بارداری

مسمومیت بارداری اگرچه با فشار خون به میزان ۱۴ یا ۱۵ روی ۹ همراه باشد به صورت خفیف می باشد اما اگرچه فشار خون از ۱۶ روی ۱۱ یا بیشتر باشد مسمومیت حاد محسوب می شود .

تورم حاد – بالا رفتن وزن یکباره و بیشتر شدن فشار خون – تاری دید – سرگیجه و سر درد همه نشان دهنده این می باشد که وضعیت خانم باردار مناسب نیست . مسمومیت بارداری یکی از مشکلاتی است که در دوران بارداری بسیار مهم می باشد که ممکن است برای مادر اجبار باشد زایمان زودرس انجام دهد .  اگرچه بیشتر زنان بر این باورند مسمومیت بارداری به دلیل میل خانم های باردار به نمک می باشد اما پزشکان متخصص زنان بر این باروند یک زن حتی در صورت کم کردن نمک از رژیم خود هم می تواند به مسمومیت مبتلا شود و جان خود و جنین را به خطر بیندازد .در رابطه با این بیماری باید گفت که اصولا از هفته ۲۰ بارداری شروع می شود و در سه ماهه آخر بارداری بسیاری از مادران به این بیماری مبتلا می شوند .

دکتر نصرت نقاب فوق تخصص نازایی در اهواز  تمامی بیماری های دوران بارداری بدون اینکه خطری جنین و مادر را تهدید  کند درمان می کند . مسمومیت بارداری یکی از بیماری هایی می باشد که احتیاج به مراقبت های لازم دارد . دکتر نقاب این مراقبت ها را به بهترین شکل انجام می دهد . جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های ۳۳۳۶۴۵۵۴-۰۶۱ تماس حاصل فرمائید .

چک کردن روزانه

مسمومیت بارداری یکی از عوارض مهم و خطرناک بارداری می باشد و یکی از علل های مرگ مادر و جنین در جهان می باشد .  این بیماری دارای نشانه هایی می باشد که عبارتند از :

  • بالا رفتن فشار خون و دفع پروتئین از ادرار . فشار خون به صورت عادی در یک خانم باردار می بایستی حدود ۱۱ یا ۱۲ روی ۸ باشد و فشار ۱۴ روی ۹ یا بالاتر غیر نرمال می باشد . به همین دلیل هر خانمی می بایستی در هر مراجعه پزشکی در طول بارداری فشار خون خود را چک کند تا اگرچه اندازه آن به میزان ۱۴ روی ۹ یا بیشتر بود به صورت جدی می بایستی آزمایش و بررسی شود .

علائم مسمومیت بارداری

یکی دیگر از علائم مهم مسمومیت بارداری دفع پروتئین از ادرار می باشد که با آزمایش ادرار ۲۴ ساعته تشخیص داده می شود . اگر دفع پروتئین بیشتر از حد نرمال باشد فرد می بایستی بستری شود و آزمایش های تکمیلی برای ارزیابی عملکرد کلیه ها – کبد – انعقاد خون و… را انجام دهد . همچنین می بایستی از لحاظ رشد و سالم بودن جنین تحت مراقبت های لازم قرار گیرد . در همچین موقعیتی فشار خون چندین مرتبه در روز اندازه گیری می شود و با قطعی شدن مسمومیت بارداری ، بارداری  خطرناک گفته می شود . البته باید این را در خاطر داشت که اصولا مسمومیت بارداری تا زمان زایمان گسترش پیدا می کند زیرا در حقیقت دلیل آن خود بارداری می باشد . این اختلال اصولا تا حدود شش هفته پس از بارداری برطرف می شود .

مسمومیت بارداری
مسمومیت بارداری

 البته در برخی از زنان علائم امکان دارد پس از زایمان آغاز شود . پس عوارض آن تنها مخصوص دوران حاملگی نمی باشد و برخی اوقات بعضی از عوارض مانند تشنج تا شش هفته پس از زایمان هم امکان دارد در مادر به وجود آید . به همین دلیل خانمی که دارای فشار خون بالا می باشد به مدت شش هفته پس از زایمان می بایستی تحت مراقبت های لازم باشد و نکات لازم را رعایت کند .

در مسمومیت بارداری به علت اینکه فشار خون مادر افزایش می یابد رشد جنین در درون رحم به تعویق می افتد به همین دلیل جنین نسبت به سن خود وزن کمی دارد و  نیز امکان دارد مایع درون جنین کم شود و زایمان زودرس رخ دهد . حدود ۵۰ درصد از نوزادان در مسمومیت بارداری به شکل نارس به دنیا می آیند زیرا برخی اوقات پزشک به دلیل فشار خون بالا به اجبار زایمان را زودتر از زمان خود پایان دهد تا جان مادر را بتواند حفظ کند .

به محض اینکه مسمومیت بارداری تشخیص داده شد فرد می بایستی در بیمارستان بستری شود و آزمایش های مورد نیاز را انجام دهد . در واقع اگرچه جنین قادر باشد در خارج از بدن مادر قابلیت زندگی کردن را داشته باشد یا مسمومیت بارداری از نوع حاد باشد  ختم بارداری تجویز می شود اما اگرچه مسومیت بارداری  خفیف باشد با مراقبت های دقیق – تکرار آزمایشات – ارزیابی سلامت جنین و کنترل فشار خون مادر شاید بتوان تا رسیده شدن جنین و آمادگی او برای زندگی خارج از بدن مادر بارداری را ادامه داد . در این زمان بهتر است فرد استراحت داشته باشد – استرس خود را کم کند و همچنین تمام نکاتی که پزشک توصیه می کند را انجام دهد .

دکتر نصرت نقاب

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

پاسخ

14 + 19 =

مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
تماس با پزشک