روش انتقال جنین طی فرآیند لقاح آزمایشگاهی

روش انتقال جنین آخرین مرحله از فرآیند لقاح آزمایشگاهی است. این یک روش بسیار مهم است. مهم نیست که محیط کشت آزمایشگاهی IVF چقدر خوب باشد، پزشک می تواند با انتقال جنین بدون دقت همه چیز را خراب کند. کل چرخه IVF به قرار دادن دقیق جنین ها در محل مناسب نزدیک وسط حفره آندومتر بستگی دارد – با حداقل ضربه و دستکاری. اهمیت روش مناسب انتقال جنین برای موفقیت آمیز بودن IVF قابل اغراق نیست. انتقال جنین با هدایت اولتراسوند کارآمدترین تکنیک موجود در حال حاضر است.

لقاح مصنوعی در آزمایشگاه

برای IVF، زن با داروهای تزریقی تحریک می شود تا چندین تخمک ایجاد کند. تخمک ها در فولیکول های تخمدان رشد می کنند. هنگامی که فولیکول ها بالغ می شوند، روش بازیابی تخمک، تخمک ها را از تخمدان ها خارج می کند. اسپرم به تخمک اضافه می شود و روز بعد تخمک ها را برای شواهد لقاح بررسی می کنیم. تعداد مناسبی از جنین‌ها چند روز بعد به رحم منتقل می‌شوند.

تکنیک انتقال جنین با هدایت اولتراسوند

به نظر می رسد روش انتقال جنین بسیار شبیه آزمایش پاپ اسمیر برای زن است. نباید درد داشته باشد و نیازی به آرامبخش یا داروهای دیگر نیست. برای انتقال جنین از مثانه باید نسبتا پر باشد. این به ۲ روش مهم کمک می کند. این امکان تجسم سونوگرافی خوب از کاتتر را فراهم می کند که به انتقال صاف و مناسب جنین ها به بهترین مکان کمک می کند، و همچنین رحم را به یک زاویه سازگارتر باز می کند و روند را صاف تر و آسیب زاتر می کند.

کاتتر انتقال جنین با جنین ها بارگیری می شود و پزشک آن را از دهانه دهانه رحم تا وسط حفره رحم عبور می دهد. سونوگرافی شکم به طور همزمان برای مشاهده پیشرفت نوک کاتتر به محل مناسب استفاده می شود. گاهی اوقات نگه داشتن نوک کاتتر در سطح دقیق پرتو اولتراسوند همیشه دشوار است، اما کنترل قرارگیری مناسب جنین ها بسیار مهم است.

هنگامی که نوک کاتتر به محل ایده آل رسید، جنین ها توسط پزشک متخصص ناباروری به پوشش حفره رحم (آندومتر) منتقل می شوند (از کاتتر خارج می شوند). پس از انتقال جنین ها، کاتتر به آرامی خارج می شود و زیر میکروسکوپ برای وجود جنین های باقی مانده بررسی می شود. اگر جنین در کاتتر نگه داشته شود عمل انتقال بلافاصله تکرار می شود و کاتتر دوباره چک می شود.

از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال جنین روان، کارآمد و موثر
  • بهترین حالت با مثانه نسبتاً پر برای تجسم سونوگرافی خوب و زاویه بهتر

محل مناسب برای قرار دادن جنین در هنگام انتقال

تحقیقاتی برای تعیین محل بهینه برای قرار دادن جنین در حفره رحم انجام شده است. اساساً، وسط حفره آندومتر – در نیمه راه از سیستم داخلی دهانه رحم تا فوندوس رحم (بالای حفره) – بهترین مکان است. باید مراقب بود که کاتتر بین لایه های بالایی و پایینی آندومتر قرار گیرد و اجازه تشریح آن در زیر سطح آندومتر داده نشود. این انتقال جنین ساب اندومتر نامیده می شود. حاملگی با قرار دادن جنین زیر آندومتر رخ می دهد، اما میزان موفقیت کمتر است.

بیشتر بخوانید: تعیین جنسیت قبل از بارداری

مراقبت های لازم پس از انتقال IVF

معمولا ۱ ساعت پس از انتقال جنین قبل از رفتن به خانه باید به پشت دراز بکشید. همچنین توصیه می شود فعالیت بدنی حداقل در همان روز به حداقل برسد، این به معنای استراحت پس از انتقال IVF برای بقیه روز و آن شب است. فعالیت عادی مانند کار کردن، راه رفتن از صبح روز بعد از انتقال جنین را میتوانید آغاز کنید. انجام فعالیت های ورزشی و سنگین ممنوع است.

چه زمان بعد از  IVF باید تست بارداری انجام دهیم؟

حدود ۹ تا ۱۱ روز بعد از انتقال (۹ روز برای انتقال روز پنجم و ۱۱ روز برای انتقال روز سوم) باید آزمایش خون انجام شود تا بفهمیم بارداری صورت گرفته است یا خیر. اگر لانه گزینی جنین اتفاق افتاده باشد، هورمون HCG در آن زمان در خون مادر قابل تشخیص است.

انجام تست بارداری ادرار (HPT) بعد از IVF را توصیه نمی شود. دلیل آن این است که نتایج منفی کاذب زیادی وجود دارد. آزمایش خون بسیار حساس تر و قابل اعتمادتر است.

چند جنین را می توان در IVF کاشت؟

تعداد جنین‌هایی که قرار است منتقل شوند، پس از مشورت با پزشک در مورد کیفیت جنین و نحوه تأثیر آن بر خطرات حاملگی چندقلویی در مقابل خطر عدم باردار شدن، توسط زوج تعیین می‌شود. با افزایش سن زنان، میزان لانه گزینی جنین ها کاهش می یابد. این به این معنی است که احتمال لانه گزینی جنین به تدریج کاهش می یابد.

لقاح مصنوعی

بیشتر بخوانید: پره اکلامپسی

بارداری تک قلو ایمن ترین است. بنابراین، به طور کلی، ترجیح داده می شود که تنها یک جنین در واقع لانه گزینی کند و به رشد خود ادامه دهد. از آنجایی که زوج‌ها بیش از اینکه از خطرات دوقلو شدن می‌ترسند، از شکست IVF می‌ترسند، اکثریت تصمیم می‌گیرند که ۲ یا ۳ جنین را در زمانی که زن زیر ۳۸ سال است در ۳۸-۴۰ سالگی ۳ یا ۴ جنین جایگزین کنند.

منبع:

دکتر نصرت نقاب

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

پاسخ

1 + پانزده =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
تماس با پزشک