تعیین جنسیت قبل از بارداری در اهواز

این اغراق نیست که می شنویم زوج ها در ایران می توانند پیش از گام نهادن در مسیر فرزندآوری، جنسیت فرزند دلبندشان را خود انتخاب کنند! شاید بعضی بگویند این تنها در حیطه اقتدار خداوند یکتاست و عده ای اعلام کنند تمایل دارند آن را در ید قضا و قدر بگذارند و هر یک برای این گفته و تصمیم، دلایلی نزد خود داشته باشند. اما هیچ یک از اینها منافی بهره مندی از پیشرفت روزافزن علم و معرفت علمی در جهان و در ایران عزیز ما نیست.

این دانش پس از پرسش های مکرر از همسران در باب اینکه دختر می خواهند یا پسر و بی پاسخی آنها به سرنوشت و تقدیرگرایی نهفته در این پرسش به وجود آمده است.دانشی تمام عیار و سخت علمی ، که حال دیگر یکی از علوم زیربنایی نزد متخصص زنان است. پزشکانی که بعضی به آنها می گویند «دکتر تعیین جنسیت». پزشکانی که تجربه بیماران، آنها را به بهترین و بدترین تقسیم کرده است؛ ممکن است خیلی از زوج های جوان ایرانی تجربه جست و جوی واژه «بهترین دکتر تعیین جنسیت» را در موتورهای جستجوگر اینترنتی داشته باشند.

تعیین جنسیت در بارداری

این دانش پیشرفته، پس از تکاپوهایی که متخصصان بزرگ بین المللی و داخلی در «درمان ناباروری» انجام داده و آن را به فرجام رساندند، پدید آمده است. آنچنانکه که می دانیم محال است حالا دیگر کسی در کلانشهرهای ایران به سراغ یک پزشک باتجربه و متخصص درجه اول درمان ناباروری برود و دست خالی باز گردد. از سرخس تا خرمشهر و از بازرگان تا چابهار، دانش پزشکی ایران در حوزه زنان به مدد پزشکان متخصص و کارآزموده دگرگون شده است. تجربه زوج های جوان در خوزستان و شهر اهواز هم موید این معناست.

اکنون در کشور ما پس از درمان ناباروری در زوج ها، دانش و تکنیک تعیین جنسیت فرزند، دانشی روزآمد و مدرن به حساب می آید.

مضاف بر اینها مساله تعیین جنسیت فرزند پیش از بارداری را می توانیم اقلیم شناسانه نیز ببینیم. یعنی برای مثال استان ها و شهرهایی در ایران هستند که همسران در آنها تمایل بیشتری به تعیین جنسیت فرزند قبل از بارداری دارند و شهرهایی که افراد در آنها تمایل کمتری به این کار نشان می دهند. مثلا ممکن است یک «دکتر متخصص زنان در اهواز» با مراجعه کنندگان بیشتری برای «تعیین جنسیت قبل از بارداری» مواجه باشد و دکتری دیگر در سیستان و بلوچستان با همین دانش، مراجعین کمتری داشته باشد؛علت این تفاوت آماری،انگاره های مختلف فرهنگی و تاریخی در میان مردمان اقلیم های مختلف ایران است.

به هر روی، ما در این مقاله کوشیده ایم نشان دهیم  که چگونه می توان  بر اساس تصمیم و انتخابی از روی آگاهی «پسردار» یا «دختردار» شد؟ با ما در ادامه همراه شوید:

بگذارید در همین ابتدا بگوییم که اکنون و بر اساس دانش روزآمد جدید، با بهره گیری از دانش های پزشکی، بیولوژی و تغذیه است که افراد می توانند از تعیین جنسیت قبل از بارداری سخن بگویند. مساله این است که خیلی ها دیگر مایل نیستند همه چیز را به سونوگرافی بعد از هفته چهاردهم  بارداری برای تعیین جنسیت فرزند خود موکول کنند زیرا ممکن است نتیجه  آن به لحاظ عاطفی برای والدین مطلوب نباشد.

در اینجا مایلیم به شما نشان دهیم که چه راههایی برای انتخاب و تعیین جنسیت قبل از لقاح و تشکیل نطفه وجود دارد:

 روش  آی وی اف و پی جی دی

در حالت طبیعی و معمولی شانس پسر یا دختر شدن جنین در فرآیند لقاح پنجاه- پنجاه است و به این بسته است که در هنگام لقاح کدام اسپرم  مرد خود را زودتر به تخمک زن برساند و آن را بارور کند. اما خوب است بدانید که عوامل بسیاری خارج از فرآیند لقاح مانند شرایط مادر پیش از بارداری، سلامت روحی و روانی مادر، طول و مدت زمان مقاربت زوجین، اندازه پی اچ  مهبل مادر در هنگام مقاربت، عوامل اجتماعی متعدد که گاه حتی تصورش را هم نمی کنید و بسیاری عوامل دیگر، می‌توانند در پسر یا دخترشدن فرزند یک زوج  نقش ایفا کنند.

افزون بر اینها، تاثیر عوامل زیست محیطی را نیز نباید نادیده انگاشت. اما با وجود این موارد ، نگاه دقیق به روش های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری ما را به دو دسته علمی رهنمون می کنند؛ نخست با تغییر شرایط محیطی بدن زن و دیگر، روش‌های پزشکی که در مراکز درمان ناباروری، ژنتیک و آزمایشگاه ها انجام می‌گیرند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی با روش های درمانی IUI و IVF می توان به نتیجه دلخواه رسید .

تاثیر رژیم غذایی در تعیین جنسیت

تغییر رژیم غذایی از گذشته تا حدودی معمول بوده است اما از آن رو که مکانیسم آن ناشناخته بوده، رژیم های غذایی، گاهی نتایج متناقض به همراه داشته اند و این نتایج بعضا متناقض، باعث شده که ضرورت مراجعه به پزشک متخصص زنان در مراحل پیش از بارداری در زوج هایی که قصد تعیین جنسیت فرزندشان را دارند، دوچندان شود.

این رژیم ها باید به گونه ای خاص انتخاب شوند که بالانس مشخص و معنی داری را میان املاح و مواد معدنی در بدن مادر ایجاد کنند که هر یک به نفع تشکیل جنسیتی خاص در جنین عمل می کنند.. از سوی دیگر باید بدانید که استفاده طولانی مدت از یک رژیم غذایی ممکن است باعث ایجاد اثرات سوء در مادر و فرزند شود.

تشخیص علت خونریزی رحم بعد از قاعدگی بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا یکی از علل سقط مکرر جنین محسوب می شود.  دکتر نصرت نقاب فوق تخصص نازایی در اهواز می توانند شما را در این رابطه راهنمایی کنند. در صورت تمایل با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید پیج اینستاگرام ایشان را مشاهده کنید.

کلام آخر

در نتیجه بهره گیری از روش های پزشکی و «مراقبت های قبل از بارداری» زیر نظر پزشک متخصص آغاز می شود و به زایمانی بدون ریسک و لذت بخش ختم می شود. تصورش را بکنید که به خواست و اراده خداوند و از روی آگاهی و تلاش شما، در موعد زایمان،پدر و مادر فرزندی را در آغوش بگیرند که از مدتها قبل می دانستند قرار است چه جنسیتی داشته باشد.

زنان جوان ایرانی باید به خوبی با این مساله آشنا باشند که مراقبت های قبل از بارداری، اهمیتی مافوق تصور دارند؛ چه بسیار مادرانی که این مهم را نادیده انگاشته و به طول یک عمر از پشیمانی رنج برده اند. این مراقبت ها شامل نخستین آزمایش ها و چکاپ های کلی پیش از بارداری، بررسی تخصصی وضعیت رحم و تخمدان ها، معاینه مرتب زنان جوان در مرحله تصمیم گیری برای بارداری، زمانبندی مقاربت و آشنایی با سیر و فرآیند تخمک گذاری و بسیاری موارد دیگر است که در مقالات بعدی به جزییات انها خواهیم پرداخت.

دکتر نصرت نقاب

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

پاسخ

سه × چهار =

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
تماس با پزشک