لاپاراسکوپی آندومتریوز در اهواز

عارضه آندومتریوز زمانی رخ می دهد که بافتی مانند بافت داخلی رحم در جایی خارج از رحم رشد کند. دستگاه تناسلی خانم ها شامل واژن، رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها می باشد. رحم در طی دوران قاعدگی منظم مواد شیمیایی به نام هورمون تولید می کند که به لایه داخلی رحم شما پیغام می دهد که ضخیم شود، این لایه اندومتریوم نام دارد که با هدف دریافت تخمک بارور می شود. اگر تخمکی بارور نشود این لایه فرو ریخته و به شکل خون از طریق واژن خارج می شود. این خونریزی ماهیانه، عادت ماهیانه شما نام دارد.

لاپاراسکوپی-آندومتریوز
لاپاراسکوپی-آندومتریوز

اگر شما دچار عارضه آندومتریوز باشید به دلایل نامشخصی بافتی مانند لایه داخلی رحم بر لایه بیرونی رحم شما ظاهر می شود. این بافت اضافه دقیقا مانند لایه داخلی رحم نسبت به هورمون ها واکنش نشان داده و ضخیم می شود و همراه با عادت ماهیانه خونریزی می کند.

از آنجایی که این بافت و خونریزی آن در خارج از رحم اتفاق می افتد هیچ راهی برای خروج از بدن شما ندارد. جریان خون اندومتریوم مسدود شده و با ایجاد عفونت و درد به بافت های اطراف آسیب می رساند. بندهای بین بافت زخمی که چسبندگی نام دارند ممکن است باعث چسبیدن یک عضو به عضوی دیگر و یا موجب نزدیکتر شدن لوله های فالوپ شوند که این امر می تواند روی باروری شما که در واقع توانایی باردار شدن شماست تاثیر داشته باشد.

کیست شکلاتی چیست؟

آندومتریوز می تواند به شکل عارضه اندومتریوما بروز کند که کیست شکلاتی نام دارد. این کیست کیسه پرمایعی بر روی تخمدان هاست که باروری شما را تحت تاثیر قرار می دهد و از علل ناباروری در زنان محسوب می شود. خونریزی غیرعادی از علائم این بیماری است.

آندومتریوز معمولا در ناحیه تخمدان ها، لوله های فالوپ، بخش خارجی رحم، بافت های محافظ اطراف رحم و لایه لگن و نواحی دیگر از جمله مثانه، مقعد و روده ها شیوع پیدا می کند.

علائم آندومتریوز

اگر شما دچار آندومتریوز باشید احتمالا چندین یا یکی از این علائم راخواهید داشت:

  • درد وخیم و مزمن در لگن
  • درد پیش از عادت ماهیانه
  • درد در حین عادت ماهیانه
  • درد عمیق تحتانی در هنگام رابطه جنسی
  • درد در هنگام ادرار در روزهای عادت ماهیانه
  • درد حرکات روده در عادت ماهیانه
  • خونریزی غیرطبیعی، اسهال، یبوست یا حالت تهوع
  • اختلالات بارداری و نازایی

روش های درمان

احتمالا متخصص زنان شما برای درمان این بیماری از این روش ها استفاده خواهد کرد:

  • تجویز داروهای مسکن مثل آسپرین، مفنامیک اسید و همچنین داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی که موجب کاهش درد می شوند.
  • هورمون تراپی مانند قرص های ضد بارداری که مانع رشد و خونریزی ماهیانه آندومتریوز می شود.

روش های جراحی آندومتریوز

همچنین ممکن است برای درمان آندومتریوز بافت هایی که موجب درد و خونریزی به عمل جراحی نیاز باشد. نمونه های این جراحی عبارتند از:

  • برداشتن و از بین بردن بافت های آندومتریوز
  • از بین بردن چسبندگی ها و بافت های زخمی
  • برداشتن یا خالی کردن کیست
  • قطع و از بین بردن تارهای عصبی که درد را انتقال میدهند
  • خارج کردن رحم از بدن که به عمل هیسترکتومی معروف است
  • بیرون آوردن تخمدان ها که نفرکتومی نام دارد

لاپاراسکوپی آندومتریوز

تحقیقات نشان داده اند که درمان های دارویی گاهی می توانند جلوی پیشرفت آندومتریوز را بگیرند ولی بیماری را از بین نمی برند. اما نیازی نیست که همه بیماران درمان جراحی شوند حتی اگر بیماری که درد زیادی هم ندارد و مشکل باروری هم ندارد الزاما نیازی نیست جراحی یا درمان شود به شرطی که متخصص زنان مطمئن شود که روده ها و کلیه های فرد درگیر نشده اند. اما هنگامی که کار به درمان جراحی برسد بسیار مهم است که این جراحی به طور صحیح و تحت نظر بهترین متخصص زنان انجام گیرد.

بسیاری از بیماران نگران عود بیماری آندومتریوز هستند و معروف است که این بیماری درمان قطعی هم ندارد در صورتی که این تصور صحیح نمی باشد و لاپاراسکوپی آندومتریوز می تواند تقریبا تمام بیماری را درمان نماید. در صورتی که درمان آندومتریوز با لیزر که روشی قدیمی است معمولا در ۲۰ درصد افراد پس از ۵ سال منجربه عود بیماری می شد زیرا خیلی سطحی بیماری را از بین می برد.

معمولا بیماری آندومتریوز به کوهی از یخ تشبیه می شود که لیزر تنها می تواند سطح این بیماری را بردارد بنابراین احتمال عود بیماری بسیار است. در صورتی که لاپاراسکوپی می تواند با ریسکشن یا برداشتن بیماری بیماری را از احشاء اطرافش جدا نماید و تمام قسمت های بیمار برداشته شود بنابراین ریسک عود بیماری بسیار کاهش می یابد.

نتیجه گیری

انجام جراحی لاپاراسکوپی آندومتریوز می تواند سبب درمان بیماری شود و از پیشرفت آن جلوگیری نماید ولی نکته حائز اهمیت در این میان، مهارت و تجربه بالای متخصص زنان می باشد. دکتر نصرت نقاب متخصص زنان و فوق تخصص نازایی در اهواز در انجام این جراحی تبحر بالایی دارند.

دکتر نصرت نقاب

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

پاسخ

پانزده + 20 =

مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
تماس با پزشک