مراقبت های بعد از جراحی هیسترکتومی به روش لاپاراسکوپی

در اکثر زنان یائسه، ممکن است توده های تخمدانی و رحمی غیر سرطانی ایجاد شود. برای این موارد، لاپاراسکوپی کم تهاجمی گزینه خوبی برای برداشتن توده بدون نیاز به جراحی لاپاراتومی می باشد. اگر پزشک شما هیسترکتومی به روش لاپاراسکوپی رحم را توصیه کرده است، احتمالاً چند سوال در مورد این روش دارید، به خصوص در مورد آنچه که در طول و بعد از عمل باید انتظار داشته باشید. در طول عمل لاپاراسکوپی، رحم از طریق چندین برش کوچک در شکم خارج می شود. همچنین لوله های فالوپ و تخمدان ها ممکن است در طی این جراحی برداشته شوند یا نشوند.

برخی از دلایل رایجی که پزشک شما ممکن است هیسترکتومی را توصیه کند عبارتند از:

• خونریزی شدید یا غیر طبیعی واژن
  • درد مزمن لگن
  • اندومتریوز
  • افتادگی رحم
  • فیبروئید رحم
  • سرطان رحم یا دهانه رحم

هیسترکتومی لاپاراسکوپی معمولاً با دوره نقاهت و بهبودی کوتاه‌تر نسبت به جراحی هیسترکتومی سنتی همراه است که از طریق یک برش بزرگ در شکم انجام میشد. در ادامه توضیحاتی در مورد اینکه در طول ریکاوری هیسترکتومی لاپاراسکوپی خود چه انتظاراتی باید داشته باشید و همچنین نکاتی را برای اینکه روند بهبودی تا حد ممکن بدون درد باشد، آورده شده است.

اقدامات لازم قبل از انجام جراحی هیسترکتومی به روش لاپاراسکوپی

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید قبل از هیسترکتومی انجام دهید، پیدا کردن یک جراح ماهر و با تجربه است. هیسترکتومی لاپاراسکوپی یک جراحی بسیار پیچیده ای است و جراح مناسب می تواند شانس شما را برای بهبودی هر چه سریع تر افزایش دهد. هنگام انتخاب جراح، از سوال پرسیدن نترسید. شما باید در تصمیم خود مصمم باشید. برخی از مواردی که باید از یک جراح بالقوه بپرسید عبارتند از:

• تاکنون چند عمل جراحی لاپاراسکوپی انجام داده اید؟
  • چند بار مجبور شده اید عمل لاپاراسکوپی را به جراحی باز تبدیل کنید؟
  • چرا من کاندیدای خوبی برای جراحی لاپاراسکوپی هستم؟

علاوه بر این، باید از کسی بخواهید که بعد از جراحی شما را به خانه برساند، زیرا نمی توانید رانندگی کنید. همچنین ممکن است برای چند روز تا یک هفته اول پس از جراحی به کسی نیاز داشته باشید که در انجام کارهای خانه به شما کمک کند.

ریکاوری جراحی هیسترکتومی لاپاراسکوپی: روز جراحی

جراحی هیسترکتومی لاپاراسکوپی ممکن است به صورت سرپایی انجام شود، به این معنی که شما در همان روز عمل به خانه می روید. با این حال، برخی از بیماران بسته به سلامت کلی و توصیه های پزشک ممکن است یک تا دو روز پس از جراحی در بیمارستان بمانند.

برای عمل هیسترکتومی تحت بیهوشی عمومی خواهید بود، بنابراین دردی احساس نمی کنید. در طول هیسترکتومی، جراح سه تا پنج برش کوچک در شکم شما ایجاد می کند. جراح با کمک یک دوربین کوچک متصل به یک لوله نازک به نام لاپاراسکوپ، رحم و دهانه رحم را از طریق این برش ها خارج می کند. سپس می توان آنها را با نوار جراحی یا با حداقل بخیه می بندد. پس از جراحی، تا زمانی که بیهوشی شما از بین برود و بتوانید بخورید و بنوشید، در ریکاوری می مانید. بعد از عمل به کسی نیاز دارید که شما را به خانه برساند.

بهبودی هیسترکتومی لاپاراسکوپی: ۱ تا ۲ هفته پس از جراحی

پس از جراحی، به استراحت و مصرف مایعات فراوان نیاز خواهید داشت. پزشک به شما توصیه می کند که در اسرع وقت بعد از جراحی راه رفتن را شروع کنید. شما باید هر روز پیاده روی کوتاه داشته باشید و همزمان با بهبودی بدن، مسافتی را که پیاده روی می کنید افزایش دهید. این امر به بهبودی سریع تر و جلوگیری از عوارض پس از جراحی مانند ترومبوز ورید عمقی یا لخته شدن خون در ورید عمقی کمک می کند. پیاده روی، هیدراته ماندن و خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به جلوگیری از یبوست دردناک بعد از جراحی کمک کند.

دو هفته اول پس از جراحی شما سخت ترین زمان خواهد بود. پزشک برای کمک به راحت‌تر طی شدن روند بهبودی، داروهای ضد درد تجویز می‌کند. همانطور که احساس می‌کنید فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید، اما باید فوراً هر کاری را که باعث بروز درد می‌شود را متوقف کنید. از هر گونه ورزش سنگین، مانند دراز و نشست یا دویدن، یا بلند کردن هر چیز سنگین خودداری کنید. تا زمانی که پزشک به شما بگوید مشکلی نیست.

پزشک دستورالعمل های خاصی را در مورد دوش گرفتن بعد از جراحی به شما می دهد.

برخی از افراد ممکن است دو تا سه روز پس از جراحی، بسته به توصیه پزشک، رانندگی را شروع کنند. اگر از داروهای ضد درد استفاده می کنید، ممکن است لازم باشد برای مدت طولانی از رانندگی اجتناب کنید.

پس از دو هفته، بسیاری از بیماران می توانند داروهای ضد درد خود را قطع کرده و به سر کار بازگردند.

بهبودی هیسترکتومی لاپاراسکوپی: ۳ تا ۶ هفته پس از جراحی

ممکن است چهار تا شش هفته طول بکشد تا سطح انرژی شما به حالت عادی بازگردد. پس از بهبودی، باید به طور منظم برای مراقبت های بهداشتی منظم به متخصص زنان خود مراجعه کنید. بسته به نوع هیسترکتومی که انجام داده اید، ممکن است نیاز به غربالگری سرطان دهانه رحم و معاینه لگن داشته باشید.

پزشک به شما توصیه می کند که حداقل شش تا هشت هفته پس از جراحی از قرار دادن هر چیزی در واژن خود اجتناب کنید، از جمله داشتن رابطه جنسی و استفاده از تامپون. بعد از اینکه پزشکتان گفت مشکلی نیست، می توانید فعالیت جنسی را از سر بگیرید. برای بسیاری از بیماران، عملکرد جنسی به سطح قبل از جراحی باز می گردد. اگر هیسترکتومی آنها برای درمان درد مزمن یا خونریزی شدید برنامه ریزی شده باشد، ممکن است برخی از بیماران افزایش عملکرد جنسی را تجربه کنند.

اگر پیش از یائسگی قبل از هیسترکتومی خود هستید و علاوه بر رحم و دهانه رحم، تخمدان های خود را نیز برداشته اید، ممکن است پس از عمل دچار عوارض هورمونی شوید. این عوارض جانبی علائم یائسگی هستند و شامل خستگی، بی حالی، گرگرفتگی و نوسانات خلقی هستند. پزشک شما ممکن است بتواند درمان جایگزینی هورمونی را برای کاهش این اثرات تجویز کند.

با پزشک خود تماس بگیرید اگر:

• تب دارید.
  • برش های شما علائم عفونت را نشان می دهد.
  • در تنفس، نوشیدن، غذا خوردن یا رفتن به دستشویی مشکل دارید.
  • ترشحات غیر طبیعی واژن یا خونریزی دارید.
  • حالت تهوع دارید یا سرفه ای دارید که از بین نمی رود.

بهبود عاطفی پس از هیسترکتومی

برای برخی از زنان، انتخاب هیسترکتومی می تواند تصمیم دشواری باشد. هیسترکتومی می تواند کیفیت زندگی زنان مبتلا به کم خونی، خستگی و درد را به دلیل مشکلات مربوط به سلامت باروری به شدت بهبود بخشد. با این حال، این روش به این معنی است که دیگر نمی توانید بچه دار شوید. طبیعی است که در مورد این جراحی احساسات متناقض داشته باشید. در تماس با پزشک خود برای توصیه هایی در مورد مقابله با این احساسات تردید نکنید.

هیسترکتومی لاپاراسکوپی: پرداخت هزینه جراحی

هیسترکتومی لاپاراسکوپی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به هیسترکتومی شکمی سنتی دارد زیرا به تجهیزات ویژه و جراح مجرب نیاز دارد. با این حال، اگر ترجیح می دهید هیسترکتومی لاپاراسکوپی انجام دهید، اجازه ندهید قیمت بالای آن شما را منصرف کند.

انواع ضایعات تخمدان و رحم

اغلب پزشکان از لاپاراسکوپی برای حذف انواع مختلف ضایعات تخمدان و رحم استفاده می کنند:

کیست های تخمدان

کیسه های پر از مایع که روی دیواره های تخمدان ایجاد می شوند، کیست ها ممکن است زمانی ایجاد شوند که فولیکول تخمدان نتواند پاره شود و تخمک آزاد شود. در حالی که اکثر کیست ها خوش خیم هستند و ناراحتی کمی ایجاد می کنند، در برخی از بیماران کیست می تواند منجر به درد لگن، بی نظمی چرخه قاعدگی، درد در حین مقاربت و علائم دیگر شود.

فیبروم های رحمی

تومورهای خوش خیم که در داخل رحم ایجاد می شوند، فیبروم ها می توانند تعدادی از علائم ناخوشایند از جمله درد، قاعدگی های سنگین یا طولانی مدت، فشار لگن و کمردرد را ایجاد کنند. در موارد نادر، فیبروم رحم می توانند در توانایی زن برای باردار شدن یا به پایان رساندن بارداری اختلال ایجاد کنند.

پولیپ های رحم

اگرچه این توده ها معمولاً خوش خیم هستند، برخی از پولیپ های رحم می توانند پیش سرطانی باشند، به این معنی که ممکن است به سرطان تبدیل شوند. برداشتن پولیپ های رحم از دیواره های داخلی رحم ممکن است به پیشگیری از ابتلای زنان به سرطان رحم در آینده کمک کند.

سوالات متداول جراحی هیسترکتومی لاپاراسکوپی

منبع: