مراقبت های قبل از زایمان

مراقبت های قبل از زایمان چیست؟ چگونه زایمانی آسوده و بی دغدغه داشته باشیم؟ دوران بارداری از شیرین ترین دوران زندگی زنان می باشد که می تواند همراه با سختی هایی هم باشد به همین دلیل نیاز است خانم ها قبل از تولد فرزند خود، به مراقبت های قبل از زایمان هم توجه کنند.  بنابراین نیاز است به متخصص زنان باتجربه و واجد شرایط  مراجعه نمایند و نسبت به نوع زایمان خود مانند زایمان طبیعی یا زایمان سزارین نیز آگاهی کافی داشته باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مراقبت های قبل از زایمان آشنا کنیم.

 

مراقبت-های-قبل-از-زایمان

مراقبت های مهم قبل از زایمان

۱-   در اسرع وقت به متخصص زنان مراجع کنید

به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید، برای آگاهی از مراقبت های قبل از زایمان با مطب متخصص زنان خود مراجعه نمایید. متخصص زنان شما را جهت داشتن دوران بارداری سالم و بی خطر راهنمایی خواهد کرد. همچنین آزمایشات لازم و سونوگرافی های مورد نیاز را برای شما تجویز می نماید.

۲-   تغذیه مناسب داشته باشید

تغذیه سالم و سرشار از ویتامین های لازم از مهمترین نکاتی است که در دوران بارداری باید به آن توجه کنید. برخی از مواد غذایی ضروری در این دوران عبارتند از:

  • مصرف سبزیجات م میوه های تازه
  • مصرف غذاهای حاوی نشاسته مانند نان، ماکارونی و برنج
  • حداقل دوبار در هفته ماهی بخورید
  • مصرف غذاهای حاوی پروتئین مانند ماهی، گوشت، تخم مرغ، لوبیا و لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست
  • مکمل مصرف کنید

شما باید در طول بارداری ویتامین D و در سه ماهه اول بارداری اسید فولیک مصرف نمایید. مصرف اسید فولیک  باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری کودک عصبی مانند اسپینا بیفیدا می شود. بعضی از زنان باید دوز بالاتر از ۵ میلی گرم در روز مصرف کنند، بنابراین با متخصص زنان خود در این زمینه مشورت نمایید. ویتامین Dهم برای رشد اسکلت نوزاد و سلامت استخوان های او در آینده حائز اهمیت می باشد.

۳-   در رابطه با بهداشت و سلامت مواد غذایی دقت نمایید

سعی کنید غذاهای خام را به طور جداگانه از غذاهای آماده نگهداری کنید. همچنین مصرف برخی غذاها در دوران بارداری خطرناک است و می تواند به جنین شما آسیب برساند.

لیستریا نوعی عفونت است که می تواند منجر به سقط جنین شود و در برخی غذاها مانند شیرهای غیرپاستوریزه وجود دارد. همچنین باکتر سالمونلا هم می تواند منجر به مسمومیت غذایی گردد که در برخی نوشیدنی ها و گوشت خام وجود دارد.

۴-   به طور منظم ورزش کنید

انجام ورزش به طور منظم به سلامت شما و جنین شما کمک شایانی می نماید. شما با انجام ورزش های سبک و روزانه علاوه بر حفظ تعدل وزنی خود می توانید از عواقب دوران بارداری مانند فشار خون بالا و افسردگی جلوگیری نمایید.

تمرینات خوب برای بارداری شامل موارد زیر است:

  • پیاده روی سریع
  • شنا کردن
  • یوگا
  • پیلاتس

با این حال، اگر ورزش خاص شما خطر سقوط، ضربه یا استرس اضافی را به همراه دارد، بهتر است که ان را متوقف کنید.

رعایت مراقبت های قبل از زایمان دارای اهمیت بالایی می باشد که دکتر نصرت نقاب فوق تخصص نازایی در اهواز می توانند شما را در این رابطه راهنمایی کنند. در صورت تمایل با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید پیج اینستاگرام ایشان را مشاهده کنید.

۵-   مصرف الکل را متوقف کنید.

الکل از طریق جریان خون می تواند وارد بدن جنین شما شده و به او آسیب برساند. همچنین توصیه می شود به خصوص در سه ماهه اول و سه ماهه دوم بارداری مصرف الکل را قطع کنید. زیرا مصرف الکل در سه ماهه اول بارداری می تواند خطر سقط جنین را به دنبال داشته باشد و در سه ماهه سوم بارداری هم می تواند بر رشد مغز جنین اثری منفی بگذارد.

 

۶-   مصرف کافئین را به حداقل برسانید.

مصرف بیش از حد کافئین در دوران بارداری می تواند موجب سقط جنین شود. کافئین در نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای، کولا، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد.

۷-   سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار کشیدن در دوران بارداری می تواند باعث مشکلات جدی برای شما و جنین شما شود. برخی از این مشکلات عبارتند از:

۸-   استراحت کافی داشته باشید.

به دلیل سطح بالای هورمون ها در دوران بارداری ممکن است احساس خستگی داشته باشید بنابراین سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید.

نتیجه گیری

دوران بارداری دورانی پر از خاطره و شیرین برای همه مادران است که نیاز است تا در این دوران افراد مراقبت های لازم را رعایت کنند تا زایمانی آسوده و بدون دغدغه داشته باشند.

دکتر نصرت نقاب

فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf عضوانجمن ناباروری ایران رتبه برتر کنکور ورودی دانشکده پزشکی شیراز بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشکده علوم پزشکی همدان فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری وivf از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد برگزیده هفتمین کنگره بین المللی علوم تولید مثل و دومین کنگره ژنتیک تولید مثل یزد سال ۲۰۱۷ سخنرانی در مورد شکست مکرر لانه گزینی در سال ۹۴ که توسط مرکز تحقیقات ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار گردید.

پاسخ

یک × سه =

مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
تماس با پزشک